wat ons bezig houdt GIRALE SALARISBETALINGEN IN DE AANDACHT Oude gewoonten zijn aan het veranderen. Wij merken dat ook heel duidelijk in ons eigen bank bedrijf en wij merken op allerlei terrein ook heel goed, dat verandering van gewoonte, ook al be tekent deze een verbetering, niet altijd helemaal geruisloos verloopt. Dit hoeft overigens helemaal geen bezwaar te vormen; integendeel het is goed, dat bij elke verandering van gewoonte steeds de stemmen worden gehoord van degenen die bij deze verandering zijn betrokken. De salarisbetaling van de werknemers door mid del van boeking op hun bankrekening is een voor beeld van gewoonteverandering. Ontvingen de werknemers tot voor kort hun week- of maand salaris contant in een salariszakje, thans wordt het al meer gebruik, dat hun salaris op een bank- of girorekening wordt geboekt. De banken propa geren dit vanzelfsprekend en er zitten aan de girale salarisbetalingen dan ook tal van positieve kanten die het oude systeem mist. De werkgever is ontheven van de administratieve rompslomp die het contant uittellen van salarissen nu eenmaal meebrengt, terwijl de werknemer zijn salaris op een rekening ontvangt, waarover hij te allen tijde giraal of contant kan beschikken. Bovendien en dat is voor de werknemer toch ook belangrijk draagt deze rekening rente. Bij de overgang op het nieuwe systeem zijn drie partijen betrokken: de bank, de werkgever en, niet te vergeten, de werknemer. Naar onze mening heeft de voorzitter van het Nederlands Katholiek Vakverbond, de heer P. J. J. Mertens, op 25 juni jl. hierop terecht gewezen. Verandering in de ge woonte van salarisbetaling is niet in de laatste plaats ook voor de werknemers zeer belangrijk. Zij zijn direct geïnteresseerden bij de vraag welke bankinstelling voortaan hun salaris zal boeken. Men behoeft nog niet direct aan het spookbeeld van gedwongen winkelnering" te denken, dat de heer Mertens als vergelijking erbij haalde, om het toch met hem eens te zijn, dat de keuze van de bankinstelling in de eerste plaats aan de werk nemer toekomt. Het gaat immers om diens salaris! Wij pleiten daarom steeds voor een goed over leg tussen werkgever en werknemers, wanneer de bedoelde verandering in gewoonte aan de orde komt. Onze ervaring is, dat steeds een oplossing kan worden bereikt, waarmede alle betrokkenen kunnen instemmen. 318

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1968 | | pagina 4