Bijna geen enkel mens ontkomt aan een zekere mate van bedrijfsblindheid. In het eigen huis merkt men de fouten niet meer op, terwijl men toch in het algemeen zeer kritisch kan zijn ingesteld en de feilen van anderen duidelijk opmerkt. Helaas is men dit van zichzelf veelal niet bewust en meent men ook tegenover het gebeuren in het eigen be drijf voldoende kritisch te zijn ingesteld. Het blijkt, dat bepaalde indelingen van een kan toor en bijvoorbeeld bepaalde methoden om mate riaal en andere hulpmiddelen op te bergen zodanig zijn aanvaard, dat men zelfs de grootst mogelijke moeite heeft zich in te denken, dat er ook nog een andere opzet mogelijk zou kunnen zijn. Een sprekend voorbeeld is de indeling van een kantoorruimte. Bij de opzet van de nieuwe kantoor ruimte is, vaak met behulp van deskundigen, ge zorgd voor een goede indeling van de werkruimte. Na een bepaalde tijd is het kantoor bezet door veel meer personen dan in de oorspronkelijke planning werd voorzien. Toch wordt dan nog veelal gewerkt met de oorspronkelijke opzet en worden de nieuwe bureaus geplaatst op de oorspronkelijk opengebleven ruimten. Vooral bij een sterke uitbreiding van personeel zou het bijzonder nuttig zijn, wanneer regelmatig wordt nagegaan of de opstelling van bureaus, kas ten en ander meubilair wel zodanig is, dat op de meest efficiënte manier kan worden gewerkt. Niet alleen de indeling van de bedrijfsruimte is vaak ondoelmatig. Ook de opberging van materiaal en hulpmiddelen blijkt, bij een kritische beschou wing, in vele gevallen voor verbetering vatbaar. Naarmate het aantal personeelsleden stijgt, zal de leiding van de bank steeds meer moeten con troleren of de zaken wel op de juiste wijze worden uitgevoerd. De neiging om een bestaande situatie te aanvaarden, is vaak maar al te groot. kritische instelling Teneinde de hierboven geschetste bedrijfsblind heid te voorkomen, zal men zeer bewust moeten trachten zich uiterst kritisch op te stellen tegen over het eigen bedrijf. Het verdient aanbeveling zichzelf bepaalde vragen te stellen zoals: Is de indeling van de kantoorruimte te verbe teren, zodat b.v. onnodig geloop wordt ver meden; opstoppingen worden voorkomen; kasten, machines enz. goed bereikbaar zijn. Zijn de formulieren op die plaatsen aanwezig waar zij ook inderdaad worden gebruikt. Biedt het kantoor een verzorgde indruk. Zien balie en hal er aantrekkelijk uit. Is het werk op een andere wijze meer efficiënt te verrichten. Hoewel het niet gemakkelijk is, loont het beslist de moeite samen met de medewerkers uiter mate kritisch het eigen bedrijf te bezien en te trachten, waar nodig, de sleur te doorbreken. Niet alleen op uw kantoor maar op alle kantoren wordt veel overbodig werk gedaan. Veel overbodige han delingen worden verricht, veel tijd wordt verspild, terwijl oneindig veel overbodige voetstappen wor den gezet. GEVRAAGD Brandkast met safeloketten. De kast moet voldoen aan de eisen van het Onderling Raiffeisengarantiefonds. Aanbiedingen onder opgave van prijs, maten en levertijd te zenden aan de Coöperatieve Raiffeisenbank ,,Tholen" Postbus 18 THOLEN 335

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1968 | | pagina 21