MODERNE BENADERING N ADVERTENTIE TEKSTEN „gooi er maar stront op" Een advertentietekst is dan pas goed, wanneer mede is voldaan aan één van de belangrijkste eisen: „breng de reclameboodschap eerlijk en zo menselijk mogelijk over". Helaas zien wij nog te veel kromgetrokken teksten in de reclame, die in hun „would be"- benadering niet de juiste snaar weten te treffen. Het is niet altijd gemakkelijk in een geschreven tekst juist datgene te brengen wat men zou willen zeggen. Zelfs knappe tekstschrijvers hebben er dikwijls moeite mee Waarom als een kat om de hete brij heenge- draaid?, vroeg een bekend Rotterdams reclame adviesbureau zich af toen het voor „Edelmé" een advertentiecampagne moest ontwerpen voor een organisch mestprodukt. Gedroogde stalmest dat zich in samenstelling wellicht in niets onderscheidt van andere merkprodukten op dat gebied. Juist daarom moet het voor deze reclamemensen een uitdaging zijn geweest om een reclamebood schap te brengen, die net iets meer diende te zeg gen dan de gemiddelde advertentie over dit soort produkten doorgaans doet. Dit bracht de copywriter van het bureau ertoo neer te schrijven wat hem voor in de mond lag: „Gooi er maar stront op!" GênantOch, daarover kan men natuurlijk van mening verschillen. De advertentie ademt in ieder geval een sponta niteit, die men maar zelden aantreft. Zeg-het-maar- gewoon-zoals-het-is! Daarvan werd voor dit produkt een dankbaar gebruik gemaakt. Let wel, men bracht een schut tingwoord in de tekst, dat in verband gebracht met het produkt in feite helemaal geen schutting woord is. Het brengt wel een schokeffect teweeg, omdat het, laten we het zo maar stellen, ongewoon is dergelijke woorden in het openbaar te brengen. Niet netjes dus, maar wel effectief, want vrijwel iedereen spreekt over de „strontadvertentie" van Edelmé. Het Algemeen Dagblad wil het niet met zoveel woorden toegeven, maar wij denken sterk aan een typografische grap waarvoor wij overigens de grootste waardering hebben. Wanneer u deze advertentiepagina uit dit blad van 11 april jl. goed bekijkt, dan zit er wel een merkwaardige volgorde in de kopregels van de di verse advertenties. Heel bescheiden, omringd door grote adverteer ders biedt Noxema zijn middel aan tegen „puist jes". Edelmé weet echter een beter middel en ad viseert: „Gooi er maar stront op". Dobbelman (links onder) vraagt zich daarentegen ietwat be zorgd af „Kan dat?". „Dat kan natuurlijk maar eventjes!", zegt dan Leeuwezegel geruststellend en enigszins bemidde lend wellicht om verdere discussie over dit onder werp op deze pagina te voorkomen. 332

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1968 | | pagina 18