welke verloren gaat met zoeken en dergelijke zou menigeen toch wel schrikken. Het is voorts niet alleen de tijd, die verloren gaat, het is ook de ergenis dat bepaalde stukken onvindbaar zijn op het moment dat deze stukken nodig zijn. Het komt voor, dat de afhandeling van bepaalde zaken wordt vertraagd door onvoldoende informatie. opruiming Het is niet voldoende te constateren, dat door een minder ordelijk kantoor een minder goede in druk op derden wordt gemaakt en veel tijd ver loren gaat, van veel meer belang is het zich te bezinnen op maatregelen om orde en netheid op het kantoor te verzekeren. In de eerste plaats is het hierbij nodig, dat het personeel van de bank meewerkt tot het gewenste resultaat te komen. Het is verder van belang, dat ten minste éénmaal per jaar alle opbergruimten eens aan een kritisch onderzoek worden onderworpen. Bureaus met veel laden hebben het gevaar een bestemming als „vergaarbak" te verkrijgen. Ook ladenkasten zullen onder de loep moeten worden genomen, waarbij duidelijk moet worden vastge steld, dat de inhoud van de hangmappen betrek king heeft op stukken, welke nog noodzakelijk zijn voor de huidige bedrijfsuitvoering, of dat er zich misschien stukken in bevinden, welke reeds lang verhuisd hadden moeten zijn naar het archief. De opruiming moet niet alleen betrekking heb ben op stukken als kasbescheiden, boekingsstuk ken, akten en allerlei bijlagen, doch ook op alle voorraden materiaal zoals formulieren, folders enz. Deze voorraden kunnen opnieuw worden geïnven tariseerd en indien nodig op een andere en betere wijze worden geordend. Tevens kan worden nage gaan of de voorraden voor de komende tijd vol doende zullen zijn, zodat eventueel een bestelling kan worden klaargemaakt om tijdig weer over de benodigde materialen te beschikken. Vanzelfspre kend zal deze gelegenheid ook worden benut om verouderd materiaal te vernietigen. reorganisatie Niet alleen het opruimen en opnieuw ordenen van stukken en voorraden is van groot belang, minstens even belangrijk is na te gaan of de inde ling van de diverse ruimten in de behoefte voorziet en ook in de naaste toekomst zal blijven voorzien, of dat tot een andere opstelling of berging moet worden overgegaan, dan wel aanschaffing van kas ten, rekken e.d. moet worden overwogen. Ook de werkruimte zelf zal steeds opnieuw aan een kritisch onderzoek moeten worden onderworpen, teneinde een antwoord te vinden op de vraag of met de be staande indeling kan worden doorgegaan of dat maatregelen moeten worden genomen om ook aan toekomstige eisen te kunnen voldoen. In verband met de vrij lange levertijden, welke dikwijls voor diverse artikelen gelden, kan een tijdige bestelling van de benodigde hulpmiddelen veel moeilijkheden voorkomen. In dit artikel is de aandacht gevestigd op de orde en netheid, de opruiming, de systematische ordening en een eventuele reorganisatie. Het doel van deze werkzaamheden en maatregelen is een betere en meer efficiënte werkwijze te bevorderen. Hierdoor wordt onnodig gezoek tot een minimum beperkt. Moeilijkheden welke kunnen ontstaan door het niet tijdig kunnen beschikken over materialen en hulpmiddelen worden voorkomen. Wij hopen, dat mede door dit artikel zal worden bereikt, dat ook in de toekomst de orde en netheid op onze kantoren zoveel mogelijk zal worden be vorderd. 283

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1968 | | pagina 21