administratieve kanttekeningen blematiek rondom de orde en netheid op een kan toor. Het gevaar is niet denkbeeldig, dat door de grote hoeveelheden werk en de soms beperkte ruimte, aan ordelijke en goede opberging niet vol doende aandacht wordt geschonken. Toch is het nodig, dat het personeel van de bank doordrongen is van de noodzaak zorg te dragen voor orde en netheid op kantoor. In de eerste plaats is een ordelijk kantoor noodzakelijk om het publiek een goede indruk te geven van de bank. Een romme lige balie of een niet goed verzorgde hal maakt op de cliënt een slechte indruk. Ook zal het de cliënt opvallen indien lang naar bepaalde stukken moet worden gezocht of, wat nog erger is, dat be paalde stukken zijn zoekgeraakt. Het verdient der halve in de eerste plaats tegenover de cliënten van de bank aanbeveling zorg te dragen voor een goed opgeruimde en goed verzorgde ontvangst ruimte en een ordelijke werkruimte. Orde en netheid is van invloed op de totale be drijfsvoering. Indien de tijd zou worden gemeten, In de twee voorgaande artikelen is aandacht be steed aan de problemen, welke verband houden met het personeel van een bank. Er is gewezen op de noodzakelijkheid vooral voldoende aandacht te schenken aan de selectie van nieuwe personeels leden, alsmede aan de introductie en de instructie van personen, die in dienst van de bank treden. Zowel de teamgeest als de efficiency van de bank worden hierdoor bevorderd. Het artikel van deze maand vraagt aandacht voor enkele aspecten, welke eveneens kunnen bij dragen tot vergroting van de efficiency van de bank en waarop tevens door het personeel invloed kan worden uitgeoefend. orde en netheid Als eerste onderwerp is hier gekozen de pro- 282

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1968 | | pagina 20