met 1/3 of 121/2 miljard kilogram toegenomen. De
stijging vond in de verschillende landen niet in ge
lijke mate plaats. Frankrijk had een uitbreiding van
46%, West-Duitsland van 19%, België van 18%,
Italië van 11 en Luxemburg en Nederland van
9 De vergroting van de aan de fabrieken ge
leverde melkplas komt dus voor 80 voor reke
ning van Frankrijk en Duitsland.
De verhoging wordt niet in de eerste plaats
veroorzaakt door een uitbreiding van het aantal
koeien binnen de E.E.G., maar door een stijging
van de melkgift per koe en het verminderen van
het achterhouden van melk op de boerderij. De
toename van de hoeveelheid aan de markt ge
brachte melk is boven de toeneming van de vraag
uitgegaan. Het gevolg hiervan was, dat ten koste
van grote financiële offers de overschotten buiten
de E.E.G. moesten worden afgezet. Dit heeft de
ministers van Financiën van de E.E.G.-landen doen
schrikken; een schrik welke nog weer werd ver
sterkt toen hen duidelijk werd dat de melkgift per
koe in de andere E.E.G.-landen gemiddeld nog ver
achter ligt bij die in Nederland, zodat aan de pro-
duktie-uitbreiding voorlopig geen einde zal komen.
Dit jaar reeds is van de totale E.E.G.-E.G.K.S - en
Euratombegroting a 7,7 miljard een bedrag van
7,2 miljard nodig voor de financiering van het
landbouwbeleid, waarvan de zuivel een integrerend
deel voor zich opeist. Als de produktie-uitbreiding
zal doorgaan, zal dit bedrag nog zeer sterk toe
nemen.
komende situatie
Per 1 april jl. had de Europese vrije markt voor
rundvlees en zuivelprodukten moeten ingaan, maar
over de daarvoor noodzakelijke besluiten is nog
geen overeenstemming bereikt. In welke richting
het zal gaan, is niet exact, maar wel globaal aan
te geven. Vrijwel zeker zijn de volgende punten:
De E.E.G.-richtprijs voor melk wordt gehandhaafd
op de reeds eerder overeengekomen prijs van
35,30 per 100 kg. De instrumenten om deze richt
prijs te halen bestaan uit een inleveringsregeling
voor boter, welke, ervan uitgaande dat een be
paalde prijs voor magere melkpoeder zal worden
gemaakt, overeenkomt met de richtprijs voor melk.
Voorts wordt een denatureringspremie voor magere
melkpoeder gegeven, wanneer deze tot veevoeder
verwerkt wordt.
Het is wel zeker dat er geen inleveringsregeling
voor kaas komt, terwijl het de vraag is of er een
inleveringsregeling voor magere melkpoeder zal
komen. Of de richtprijs voor melk gehaald wordt
zal geheel afhangen van de vraag hoe de opbrengst
van kaas en magere melkpoeder uit zal vallen. De
Nederlandse minister van Landbouw verwacht, dat
dit in de vrije markt in Nederland wel gerealiseerd
kan worden, juist vanwege het feit dat ons verwer
kingspatroon zo geheel van dat van de andere
E.E.G.-landen verschilt.
Onze specialiteit, de kaas, is een minder zwak
produkt dan boter, waarvan de overschotten ook
veel groter zijn. Verwacht mag worden dat in een
vrije Europese markt de afzetmogelijkheden voor
Nederlandse kaas zullen toenemen.
214