Bij het onderzoek is naar de volgende oorzaken
van het leegstaan onderscheiden:
achtergronden oorzaken
leegstaande bedrijfspanden
abs. in in
Geen of onvoldoende syn
chronisatie tussen realisering
centrum en woongebied
62
19,8
0,7
Onjuiste planning ten aanzien
van de plaats van het distri
butieapparaat
193
61,6
2,2
Onjuiste planning ten aanzien
van de omvang van het win
kelcentrum
89
27,8
1,0
Overplanning in de tijd
Onjuiste planning uit pres-
tige-overwegingen
Onvoldoende samenwerking
en overleg
160
51,1
1,8
Gebrek aan capaciteit, durf
en aanpassingsvermogen van
ondernemer
Kostenmoeilijkheden
96
30,7
1,1
313 100
8.928= 100
leeg
van alle
staande
panden
bedrijfs
panden
Het Economisch Instituut voor het Midden- en
Kleinbedrijf, veelal E.l.M. genoemd, heeft in novem
ber 1967 een rapport gepubliceerd, getiteld: Leeg
staande bedrijfspanden in nieuwe winkelcentra" dat
ook in de Raiffeisenorganisatie aandacht verdient.
Ten tijde van het onderzoek werden op een be
stand van 456 winkelcentra met 8.928 bedrijfspanden
in 102 winkelcentra 313 leegstaande panden aange
troffen. Dit betekent dat 3.5 van het aantal win
kels leegstond. Opvallend was dat 45 van het
totaal aantal leegstaande panden werd aangetroffen
in winkelcentra met minder dan 15 bedrijfspanden,
dus in de kleinere winkelcentra. Het leegstaan kwam
relatief het meest voor in het noorden en oosten
van ons land.
De achtergronden of oorzaken van het leegstaan
van de winkels geven niet de indruk, dat steeds een
evenwichtig beleid is gevoerd bij het plannen van
de nieuwe winkelcentra. Zelden is echter één oor
zaak voor het leegstaan aan te wijzen. In bijna alle
gevallen is er een aantal oorzaken.
Hiervoor is geen numeriek gegeven samengesteld.
Zoals uit de tabel blijkt, is menigmaal (namelijk
61,6% van het aantal leegstaande winkels) fou
tieve ligging de oorzaak van het leegstaan. De
ligging van een winkelcentrum in een nieuwe wijk
of in een gesaneerde oude kern is van groot be
lang voor het slagen, want is de plaats ongunstig
ten opzichte van het woongebied waar dus de
klanten vandaan moeten komen dan is het aan
tal consumenten per winkel te gering om een be
staansmogelijkheid te hebben. Bovendien dient
een winkelcentrum goed bereikbaar te zijn, tegen
woordig vooral met auto's. In het westen komt
men deze fouten minder tegen dan in overig Ne
derland.
In de kleinere gemeenten worden soms grotere
winkelcentra gebouwd dan uit oogpunt van be
hoefte wenselijk is. Dit kan tot gevolg hebben dat
de winkels voor de winkelier en de overige daar
gevestigde ondernemers niet of nauwelijks renda-
254