gevolgen voor Nederlandse wegvervoerders
Voor de Nederlandse wegvervoerders heeft, ge
tuige de vele publiciteit die dat punt heeft gekre
gen, vooral de fixering van het vervoersvergun-
ningencontingent, die per 1 april jl. is ingegaan,
onaangename consequenties.
In een bespreking tussen de heer Leber en onze
Nederlandse staatssecretaris Keyzer, is een aantal
van 1.950 vergunningen vastgesteld, dat per dag
kan worden uitgereikt. Dit in tegenstelling tot het
aantal van 4.600 oude vergunningen. De 1.950 ver
gunningen zijn gebaseerd op een onderzoek van
de Rijksverkeersinspectie inzake het Nederlandse
grensoverschrijdende vrachtautoverkeer, waarbij
als hoogste aantal grensoverschrijdingen het getal
1.963 werd gevonden. Van de 1.950 vergunningen
zullen aan circa 575 vervoersondernemingen in to
taal ongeveer 1.500 vergunningen over een langere
periode worden uitgereikt.
De overige vergunningen zullen naar behoefte
worden uitgedeeld. Het overeengekomen systeem
zal tot 1970 gelden. Maar er is overeengekomen
dat, wanneer het niet naar behoren mocht werken,
overleg kan worden gepleegd om tot wijzigingen
van het stelsel te komen.
Het voornaamste bezwaar van de vervoersonder-
nemers is dat, wil men inderdaad dagelijks 1.950
eenheden of combinaties over de grens brengen,
ongeveer een anderhalf maal zo hoog aantal ver
gunningen nodig is, in verband met het tijdverlies
dat het aan elkaar overdragen van vergunningen
meebrengt.
Mede gezien het feit dat vele vervoersonder-
nemers hun aantal vergunningen zagen terug
brengen tot de helft of minder van hun vroegere
aantal en de begrijpelijke onrust die daardoor
onder hen is ontstaan, lijkt het gewenst dit over
leg op zo kort mogelijke termijn te openen.
Zouden eventuele besprekingen niet tot het ge
wenste resultaat, een groter aantal vergunningen,
leiden, dan breekt er voor het Nederlandse weg
vervoer een zware tijd aan. De combinaties welke
niet over de grens kunnen worden gestuurd, zullen
dan op de binnenlandse vervoersmarkt emplooi
zoeken, hetgeen, gezien het beperkte aanbod van
binnenlandse bevrachtingen, tot een daling van de
vervoerstarieven zal leiden. Vele bedrijven zullen
in dat geval in ernstige moeilijkheden komen. De
nu reeds plaatshebbende ontslagen van personeel
vormen hiervan een voorbode.
Begin februari jl. opende de Raiffeisenbank
Hoedekenskerkeeen bijkantoor te Baarland.
253