gevolgen voor Nederlandse wegvervoerders Voor de Nederlandse wegvervoerders heeft, ge tuige de vele publiciteit die dat punt heeft gekre gen, vooral de fixering van het vervoersvergun- ningencontingent, die per 1 april jl. is ingegaan, onaangename consequenties. In een bespreking tussen de heer Leber en onze Nederlandse staatssecretaris Keyzer, is een aantal van 1.950 vergunningen vastgesteld, dat per dag kan worden uitgereikt. Dit in tegenstelling tot het aantal van 4.600 oude vergunningen. De 1.950 ver gunningen zijn gebaseerd op een onderzoek van de Rijksverkeersinspectie inzake het Nederlandse grensoverschrijdende vrachtautoverkeer, waarbij als hoogste aantal grensoverschrijdingen het getal 1.963 werd gevonden. Van de 1.950 vergunningen zullen aan circa 575 vervoersondernemingen in to taal ongeveer 1.500 vergunningen over een langere periode worden uitgereikt. De overige vergunningen zullen naar behoefte worden uitgedeeld. Het overeengekomen systeem zal tot 1970 gelden. Maar er is overeengekomen dat, wanneer het niet naar behoren mocht werken, overleg kan worden gepleegd om tot wijzigingen van het stelsel te komen. Het voornaamste bezwaar van de vervoersonder- nemers is dat, wil men inderdaad dagelijks 1.950 eenheden of combinaties over de grens brengen, ongeveer een anderhalf maal zo hoog aantal ver gunningen nodig is, in verband met het tijdverlies dat het aan elkaar overdragen van vergunningen meebrengt. Mede gezien het feit dat vele vervoersonder- nemers hun aantal vergunningen zagen terug brengen tot de helft of minder van hun vroegere aantal en de begrijpelijke onrust die daardoor onder hen is ontstaan, lijkt het gewenst dit over leg op zo kort mogelijke termijn te openen. Zouden eventuele besprekingen niet tot het ge wenste resultaat, een groter aantal vergunningen, leiden, dan breekt er voor het Nederlandse weg vervoer een zware tijd aan. De combinaties welke niet over de grens kunnen worden gestuurd, zullen dan op de binnenlandse vervoersmarkt emplooi zoeken, hetgeen, gezien het beperkte aanbod van binnenlandse bevrachtingen, tot een daling van de vervoerstarieven zal leiden. Vele bedrijven zullen in dat geval in ernstige moeilijkheden komen. De nu reeds plaatshebbende ontslagen van personeel vormen hiervan een voorbode. Begin februari jl. opende de Raiffeisenbank Hoedekenskerkeeen bijkantoor te Baarland. 253

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1968 | | pagina 47