g. kolen en produkten daarvan; h. kalk en cement; i. meer dan twee personenauto's. Het betreft hier 28 van het wegtransport. Inkrimping van het vervoersvergunningencontin- gent gedurende acht jaar. Bevoordeling van het vervoer per bestelauto boven dat per vrachtwagen, o.a. doordat geen extra belasting wordt geheven op auto's be neden de 4 ton laadcapaciteit en door verande ringen in het vergunningenstelsel. de binnenscheepvaart De binnenscheepvaart wil men saneren door: A. vermindering van de laadcapaciteit door: a. een oplegregeling; b. belemmeringen van de nieuwbouw van schepen. Deze beide maatregelen kunnen alleen in het kader van een E.E.G.-regeling ingevoerd worden. B. In afwachting van de onder A genoemde maat regelen wordt de structuur van de binnen scheepvaart verbeterd door de bevordering van fusies tussen scheepvaartondernemingen, zo nodig door subsidiëring daarvan. Voor zeer kleine, niet levensvatbare bedrijven komt er een saneringsregeling, waardoor scheepsruimte uit de vaart zal worden geno men. Voor deze maatregelen is DM 55 miljoen nodig, waarvan DM 18 miljoen uit openbare middelen wordt bijgedragen. C. Verscherping van de controle op het naleven van de voorschriften, ook op buitenlandse schepen. 252

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1968 | | pagina 46