instructie Na de introductie is het noodzakelijk aandacht te besteden aan de instructie. In de praktijk blijkt maar al te vaak, dat zeer weinig tijd wordt besteed aan de instructie van nieuw personeel. De werk zaamheden nemen in een zeer hoog tempo toe. Hierdoor is de drukte bij de banken groot en het gevolg hiervan is, dat de afwerking van de dage lijkse opdrachtenstroom zo veel tijd vraagt, dat de opleiding van de nieuw aangetrokken personeels leden, min of meer gedwongen, te veel wordt ver waarloosd. Vaak is zelfs de taak van de nieuw aan gekomene niet eens duidelijk bepaald. Hoewel uiteraard dient te worden gezorgd voor een vlotte afwikkeling van de banktransacties, is het niet min der noodzakelijk de nodige aandacht te besteden aan de nieuwe personeelsleden. Het verdient aanbeveling voor iedereen, die in dienst van de bank treedt, een lijst op te maken van de werkzaamheden, welke hem of haar zullen worden opgedragen. De directeur of een andere verantwoordelijke functionaris zal tijd moeten be steden aan het opstellen van deze lijst, waarop een opsomming wordt gegeven van alle belang rijke en minder belangrijke werkzaamheden, die tot de taak van de nieuweling zullen gaan be horen. Een dergelijke lijst is een waardevol hulp middel bij de introductie en de instructie van het personeelslid. Het is noodzakelijk, dat er op wordt toegezien dat een duidelijke en juiste instructie wordt ge geven. Het is belangrijk dat de persoon, die met de instructie wordt belast, goed met de desbetref fende taak op de hoogte is. Bovendien zal hij de taak zodanig moeten instrueren, dat het werk in de toekomst op de meest efficiënte wijze zal wor den uitgevoerd. Met een goede instructie zal het mogelijk zijn, dat de nieuwe personeelsleden de taken, welke aan hen zullen worden opgedragen goed kunnen uitvoeren. Daarentegen zal bij slechte instructie of bij het geheel ontbreken van instructie de toestand ontstaan, dat door het personeel veel dient te wor den geïmproviseerd en geëxperimenteerd, hetgeen de prestaties ongunstig beïnvloedt. De naam van de bank zal hierdoor schade kunnen ondervinden, terwijl ook de sfeer onder het personeel op den duur minder goed zal kunnen worden. Hoewel de tijd, benodigd voor een goede instructie, eigenlijk niet gemist kan worden, moet toch dringend wor den geadviseerd zoveel mogelijk aandacht te be steden aan de instructie van nieuwe personeels leden. Hiermede wordt een basis gelegd voor de toekomst, die niet mag ontbreken. toezicht Tenslotte willen wij nog de aandacht vestigen op het noodzakelijke toezicht. Dit is bij nieuwe per soneelsleden meer nodig dan bij personeel dat reeds langer in dienst is. Zij hebben zelf behoefte aan een zekere begeleiding bij en controle op hun werk. De zekerheid, dat een opgedragen taak goed is uitgevoerd, geeft het noodzakelijke zelfvertrou wen om verder te werken. Ook de wetenschap, dat aandacht aan hen wordt besteed werkt stimulerend. Toezicht en controle zijn ook voor het bedrijf nodig, opdat wordt voorkomen, dat de cliënten worden geconfronteerd met blunders. Fouten kunnen ook voor het werk funest zijn. Bij ondervinding weet ieder hoeveel tijd soms moet worden besteed aan het opsporen en corrigeren van fouten. Wij hopen u door dit artikel nog eens te hebben doordrongen van het belang dat gediend is met een goed personeelsbestand. De leiding van een bank kan zeer veel doen aan de opbouw hiervan, en zal, gezien de belangen die hierbij ook voor de toekomst op het spel staan, de noodzakelijke tijd hiervoor moeten vinden. raiffeisenbank „nunspeet" - f 20 miljoen Tijdens een feestelijke bijeenkomst ontving de spaarder, die bij de Raiffeisenbank „Nunspeet" de 20 miljoen aan spaargeld volmaakte, een enve loppe met inhoud. Ook twee andere spaarders ontvingen een couvert. De groei van de spaargelden moge uit de vol gende cijfers blijken: 1959 5 miljoen; 1964 10 miljoen; 1966 15 miljoen. 247

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1968 | | pagina 41