/o,
een bepaald instituut moeten worden onderge
bracht, terwijl bovendien garantiefaciliteiten ge
schapen zouden moeten worden.
Gespecialiseerde woningbouwfinancieringsinstel-
lingen zouden hun werkterrein tot het gehele ge
bied van de gemeenschap moeten kunnen uitbrei
den en daartoe ook zekerheden uit andere staten
moeten kunnen accepteren. Ook de centrale instel
lingen der spaarbanken zouden een deel van de
middelen in het buitenland moeten kunnen beleg
gen.
Bij de internationale herfinanciering van woning-
bouwobjecten wordt gedacht aan de uitgifte van
obligaties.
gemeenschappelijke obligatie- en aandelenmarkten
Om de totstandkoming van gemeenschappelijke
obligatie- en aandelenmarkten te bewerkstelligen is
onder meer nodig een verruiming van de beleg
gingsvoorschriften voor beleggingsmaatschappijen,
opheffing van dubbele belastingen, van deviezen-
restricties en discriminerende maatregelen ten op
zichte van buitenlandse emittenten.
Gewezen wordt op de mogelijkheden van ge-
indexeerde obligaties, participatieleningen, con
verteerbare obligaties en obligaties genoteerd in
de valuta van de geldgever.
Voor wat betreft het risicodragend kapitaal, wordt
een lans gebroken voor een verdere uitbreiding
van het aandelenbezit. Enerzijds zouden banken op
actievere wijze moeten bemiddelen, anderzijds
zouden institutionele beleggers en dergelijke in
ruimere mate moeten kunnen beleggen in aan
delen. Alvorens tot verruiming van de beperkende
bepalingen over te gaan, dienen echter eerst de
mogelijke gevolgen te worden bestudeerd.
realisering, een zaak van lange termijn
Het onderhavige rapport geeft een breedvoerige
beschrijving van de hedendaagse situatie en somt
een aantal hindernissen op, die overwonnen zou
den moeten worden, voordat één uniforme Euro
pese kapitaalmarkt tot stand komt. Hierbij toont
men zich voorstander van een federale marktstruc
tuur, waarbij de verschillende centra via een goed
werkend stelsel van kanalen met elkaar verbonden
zijn.
Veel zal afhangen van de vraag of de regeringen
en monetaire autoriteiten hun bevoegdheden op
velerlei terrein (fiscale politiek, ingrijpen op geld
en kapitaalmarkt, deviezenrestricties, subsidiebe
leid, urgentiebeleid ten aanzien van bepaalde in
vesteringen enz.) willen aanpassen, respectievelijk
hun autonomie willen prijsgeven.
Harmonisatie van het conjunctuur- en structuur
politieke beleid zal eerst zeer langzaam tot stand
kunnen komen.
Bijzondere aandacht wordt besteed aan het aan
passen van het aanbod van de bespaarde middelen
aan de vraag naar financieringsmiddelen. Bij de op
lossing van dit vraagstuk blijft het vóór alles nood
zakelijk de belangen van de spaarder in het oog te
houden. Zo kan men zich afvragen of de spaarders
wel genegen zullen zijn een groter wordend deel
van hun middelen risicodragend te beleggen.
Het rapport Segré, dat van grote gedegenheid
getuigt, bevat tal van interessante suggesties,
welke bijzondere aandacht verdienen. De realise
ring van een en ander is echter een zaak van
lange termijn.
225