/o, een bepaald instituut moeten worden onderge bracht, terwijl bovendien garantiefaciliteiten ge schapen zouden moeten worden. Gespecialiseerde woningbouwfinancieringsinstel- lingen zouden hun werkterrein tot het gehele ge bied van de gemeenschap moeten kunnen uitbrei den en daartoe ook zekerheden uit andere staten moeten kunnen accepteren. Ook de centrale instel lingen der spaarbanken zouden een deel van de middelen in het buitenland moeten kunnen beleg gen. Bij de internationale herfinanciering van woning- bouwobjecten wordt gedacht aan de uitgifte van obligaties. gemeenschappelijke obligatie- en aandelenmarkten Om de totstandkoming van gemeenschappelijke obligatie- en aandelenmarkten te bewerkstelligen is onder meer nodig een verruiming van de beleg gingsvoorschriften voor beleggingsmaatschappijen, opheffing van dubbele belastingen, van deviezen- restricties en discriminerende maatregelen ten op zichte van buitenlandse emittenten. Gewezen wordt op de mogelijkheden van ge- indexeerde obligaties, participatieleningen, con verteerbare obligaties en obligaties genoteerd in de valuta van de geldgever. Voor wat betreft het risicodragend kapitaal, wordt een lans gebroken voor een verdere uitbreiding van het aandelenbezit. Enerzijds zouden banken op actievere wijze moeten bemiddelen, anderzijds zouden institutionele beleggers en dergelijke in ruimere mate moeten kunnen beleggen in aan delen. Alvorens tot verruiming van de beperkende bepalingen over te gaan, dienen echter eerst de mogelijke gevolgen te worden bestudeerd. realisering, een zaak van lange termijn Het onderhavige rapport geeft een breedvoerige beschrijving van de hedendaagse situatie en somt een aantal hindernissen op, die overwonnen zou den moeten worden, voordat één uniforme Euro pese kapitaalmarkt tot stand komt. Hierbij toont men zich voorstander van een federale marktstruc tuur, waarbij de verschillende centra via een goed werkend stelsel van kanalen met elkaar verbonden zijn. Veel zal afhangen van de vraag of de regeringen en monetaire autoriteiten hun bevoegdheden op velerlei terrein (fiscale politiek, ingrijpen op geld en kapitaalmarkt, deviezenrestricties, subsidiebe leid, urgentiebeleid ten aanzien van bepaalde in vesteringen enz.) willen aanpassen, respectievelijk hun autonomie willen prijsgeven. Harmonisatie van het conjunctuur- en structuur politieke beleid zal eerst zeer langzaam tot stand kunnen komen. Bijzondere aandacht wordt besteed aan het aan passen van het aanbod van de bespaarde middelen aan de vraag naar financieringsmiddelen. Bij de op lossing van dit vraagstuk blijft het vóór alles nood zakelijk de belangen van de spaarder in het oog te houden. Zo kan men zich afvragen of de spaarders wel genegen zullen zijn een groter wordend deel van hun middelen risicodragend te beleggen. Het rapport Segré, dat van grote gedegenheid getuigt, bevat tal van interessante suggesties, welke bijzondere aandacht verdienen. De realise ring van een en ander is echter een zaak van lange termijn. 225

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1968 | | pagina 19