verdeling van de beschikbare financieringsmidde len over de verschillende sectoren van het econo mische leven. Vooral in Frankrijk, West-Duitsland en Italië treedt de overheid als kapitaalverschaffer voor het bedrijfsleven op. Voorts valt het op, dat de overheid in verschil lende landen niet alleen de besparingen stimuleert, maar deze ook richt op bepaalde geprivilegieerde kanalen. De overheid reguleert niet alleen het kapitaal aanbod, maar beïnvloedt ook de investeringsvraag, door vergunningsystemen, discontopolitiek en fis cale voorschriften. Het geheel overziende, concludeert de werk groep, dat de verdeling van de financieringsmid delen over de sectoren overheid, bedrijfsleven en woningbouw grotendeels bepaald wordt door de keuze van de overheid in plaats van door het marktmechanisme. Naast de overheid zorgen ver zekeringsinstellingen en pensioenfondsen vooreen zekere herverdeling van de besparingen. Bijzon dere aandacht krijgen voorts die instellingen, die op korte termijn toevertrouwde middelen aanwen den voor financiering op langere termijn. voorwaarden voor een gemeenschappelijke kapi taalmarkt Er zal aan tal van voorwaarden moeten worden voldaan, wil de gemeenschappelijke kapitaalmarkt tot stand kunnen komen. Naast monetaire stabili teit, is er nodig harmonisatie van fiscale systemen, openheid ten aanzien van beleggingen van en naar het buitenland, verruiming van beleggingsmogelijk heden voor institutionele beleggers en opheffing van restricties op het kapitaalverkeer. Veel maat regelen welke belemmerend werken op het func tioneren van kapitaalmarkten zijn overblijfselen van het ordenend beleid van de dertiger jaren en van het toewijzingsbeleid van na de oorlog. De meeste van deze maatregelen hebben inmiddels hun be staansgrond verloren. Om een ruimer aanbod van besparingen te ver zekeren, wordt het noodzakelijk geacht stimule rende maatregelen van toepassing te verklaren op alle vormen van besparingen. Voorts meent de werkgroep, dat er aan de spaarders en collectieve beleggers een grotere verscheidenheid van spaar en beleggingsvormen moet worden aangeboden. Een voorkeur wordt uitgesproken voor het trans formeren van liquide besparingen en het aanmoe digen van contractsparen. Voor de belegger zouden er overigens ruimere mogelijkheden moeten zijn voor het eventueel li quide maken van zijn bezit. Maatregelen welke het sparen stimuleren, maken dikwijls deel uit van sociale politiek (bezitsvorming) of van een anticyclisch beleid( het vastleggen van liquiditeiten). Het rapport Segré acht een grotere neutraliteit bij het stimulerende beleid noodzakelijk en verzet zich tegen een rechtstreeks overheids ingrijpen bij de verdeling van financieringsmid delen. internationale samenwerking Door internationale samenwerking wordt het werkterrein van de banken verruimd en kan er risicospreiding plaatsvinden. Deze samenwerking komt reeds tot uiting in emissiesyndicaten, krediet consortia, gemeenschappelijke studiebureaus, deel neming in gemeenschappelijke filialen enz. De deskundigengroep heeft aan deze ontwikke lingen de nodige aandacht besteed en bepleit voorts de uitbreiding van rechtstreekse internatio nale kredieten, het zoeken van samenwerkings vormen en het bevorderen van faciliteiten voor in ternationale herfinanciering van nationale krediet instellingen. Vóór alles dient te worden gestreefd naar uni formiteit ten aanzien van deviezenverkeer en toe gestane financieringsactiviteiten, naar een uniforme structuur van de desbetreffende instellingen en uniformiteit in de systemen van zekerheden en ga ranties. Bijzondere aandacht is besteed aan het coördineren van de werkzaamheden van de in ver schillende landen werkzame risicocentrales. Voor wat betreft een verruiming van herfinan cieringsfaciliteiten wordt gedacht aan Europese bankconsortia, die wissels uitgeven met uiteen lopende looptijden. Verder is gedacht aan het creëren van verhandelbare schuldbekentenissen op middellange termijn. Koersrisico's zouden bij 224

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1968 | | pagina 18