beurze verhandelbare effecten en zuiver financiële
leningen op middellange en lange termijn mochten
deze worden gehandhaafd (Nederland, Italië).
Een derde richtlijn, die naar verluidt binnenkort
zal worden aanvaard, verplicht de regeringen het
plaatsen van leningen op de kapitaalmarkten van
de lidstaten door ondernemingen of instellingen
van andere lidstaten geheel vrij te laten dan wel
een en ander te binden aan de voorwaarden die
voor nationale bedrijven en instellingen gelden.
Ter bestudering van de kapitaalmarktproblemen
werd door de Europese commissie een deskun-
digengroep geformeerd onder leiding van Claudio
Segré. Het rapport van deze commissie bevat
naast een aantal interessante beschrijvingen van
de situatie in verschillende Euromarktlanden een
aantal belangwekkende aanbevelingen.
onvolkomenheid van de kapitaalmarkten
Het algemene euvel van de Europese kapitaal
markten wordt niet zozeer gevormd door een ge
brek aan besparingen, maar door het falen van
het marktmechanisme, als gevolg van de sterke
verbrokkeling en een veelheid van beperkende
bepalingen
De werkgroep heeft zich als ideaal gesteld een
Europese kapitaalmarkt met een federale structuur,
dat wil zeggen bestaande uit een aantal landelijke
kapitaalmarkten, met elkaar verbonden door open
kanalen. Eerst wanneer deze markt er is, kan men
rekenen op een meer evenwichtige rente-ontwikke
ling en wordt het mogelijk infrastructurele investe
ringen en bedrijven van internationale allure op
gemakkelijke wijze te financieren. Veel bedrijven
zullen zich moeten aanpassen aan de eisen van
de gemeenschappelijke markt en zullen uit dien
hoofde een sterk beroep op de kapitaalmarkt doen.
Ontstaat er één gemeenschappelijke kapitaalmarkt
dan wordt de toegang voor de minder grote be
drijven tot deze financieringsbron gemakkelijker.
rol van de overheid
Vooralsnog dient men rekening te houden met
het feit, dat in een aantal landen de overheid een
deel van het kapitaalaanbod voor haar rekening
neemt en zorgt voor een aanvulling op en een her-
223