naar een gemeenschappelijke europese kapitaal markt Om te komen tot een volledig geïntegreerd Europa van de zes, is het niet voldoende dat er een gemeenschappelijke markt ontstaat voor in dustrie- en landbouwprodukten. Naast een vrij vervoer van goederen, een vrije vestiging van per sonen, is nodig een vrije verplaatsing van kapitaal. Door het wegnemen van de beperkende maat regelen, die thans nog van toepassing zijn op het onderlinge kapitaalverkeer, zou er een gemeen schappelijke kapitaalmarkt kunnen ontstaan. Hier door zou een betere aanpassing van vraag en aan bod tot stand komen, met als gevolg een meer evenwichtige renteontwikkeling. Bovendien zouden mogelijkheden geschapen worden voor een gemak kelijke financiering van objecten van internationaal formaat. Daarbij komt, dat, na de invoering van de Amerikaanse interest equalisation tax, het accent van de emissie-activiteiten verschoven is van New York naar verschillende Westeuropese financiële centra. Hierbij werd het probleem van de verbrok kelde kapitaalmarkt opgevangen, door het vormen van internationale emissiesyndicaten en het uit geven van parallelleningen. Zich bewust zijnde van het feit, dat de groei van de gemeenschap uiteindelijk remmingen zal onder vinden van het achterblijven van het financierings- potentieel, hebben de Brusselse autoriteiten ge tracht een verdere liberalisatie van het kapitaal verkeer te bevorderen. Zo werden twee richtlijnen opgesteld op grond waarvan geen deviezenbeperkingen meer worden opgelegd terzake van directe investeringen, inves teringen in onroerende goederen, transacties in de persoonlijke sfeer, korte en middellange krediet verlening samenhangend met handelstransacties of dienstverlening en transacties in ter beurze ver handelde effecten. Voor zover er deviezenrestric- ties bestonden met betrekking tot emissies, niet ter 222

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1968 | | pagina 16