naar een
gemeenschappelijke
europese kapitaal
markt
Om te komen tot een volledig geïntegreerd
Europa van de zes, is het niet voldoende dat er
een gemeenschappelijke markt ontstaat voor in
dustrie- en landbouwprodukten. Naast een vrij
vervoer van goederen, een vrije vestiging van per
sonen, is nodig een vrije verplaatsing van kapitaal.
Door het wegnemen van de beperkende maat
regelen, die thans nog van toepassing zijn op het
onderlinge kapitaalverkeer, zou er een gemeen
schappelijke kapitaalmarkt kunnen ontstaan. Hier
door zou een betere aanpassing van vraag en aan
bod tot stand komen, met als gevolg een meer
evenwichtige renteontwikkeling. Bovendien zouden
mogelijkheden geschapen worden voor een gemak
kelijke financiering van objecten van internationaal
formaat. Daarbij komt, dat, na de invoering van de
Amerikaanse interest equalisation tax, het accent
van de emissie-activiteiten verschoven is van New
York naar verschillende Westeuropese financiële
centra. Hierbij werd het probleem van de verbrok
kelde kapitaalmarkt opgevangen, door het vormen
van internationale emissiesyndicaten en het uit
geven van parallelleningen.
Zich bewust zijnde van het feit, dat de groei van
de gemeenschap uiteindelijk remmingen zal onder
vinden van het achterblijven van het financierings-
potentieel, hebben de Brusselse autoriteiten ge
tracht een verdere liberalisatie van het kapitaal
verkeer te bevorderen.
Zo werden twee richtlijnen opgesteld op grond
waarvan geen deviezenbeperkingen meer worden
opgelegd terzake van directe investeringen, inves
teringen in onroerende goederen, transacties in de
persoonlijke sfeer, korte en middellange krediet
verlening samenhangend met handelstransacties of
dienstverlening en transacties in ter beurze ver
handelde effecten. Voor zover er deviezenrestric-
ties bestonden met betrekking tot emissies, niet ter
222