administratieve
kanttekeningen
In het artikel „Administratieve kanttekeningen"
van de vorige maand werd de noodzaak beklem
toond tot het maken van een prognose, om aan de
hand hiervan te komen tot een systematische plan
ning van datgene, dat vereist is om ook in de toe
komst aan de cliënten een optimale service te kun
nen bieden.
In dit artikel zal een aantal facetten, verbonden
aan het personeelsvraagstuk, nader worden belicht.
personeel
Voor het opvangen van de grote hoeveelheid
werkzaamheden is wel een eerste vereiste, dat een
bank beschikt over voldoende personeel van vol
doende kwaliteit.
Het personeelsbeleid is één van de meest belang
rijke zaken, waarmede de directeur en het bestuur
zich hebben bezig te houden. Populair gezegd,
kan men stellen, dat de bank staat of valt met een
goed of slecht personeelsbeleid. Hieraan dient der
halve de grootst mogelijke aandacht te worden ge
schonken.
Over dit onderwerp willen wij een aantal opmer
kingen maken.
vacatures
Een vacature ontstaat veelal na het slaken van
de verzuchting, dat de bank beschikt over te weinig
personeel. Het komt daarbij meermalen voor, dat
men zich wel bewust is van het feit, dat er een
tekort aan personeel is, maar dat men zich onvol
doende realiseert voor welke functie een vacature
bestaat.
Bij de steeds groter wordende banken is het
noodzakelijk, dat men zich er een duidelijk beeld
van vormt op welk terrein van de werkzaamheden
een tekort aan personeel zich voordoet. Hierbij zal
men zich verder zorgvuldig moeten afvragen of be
hoefte bestaat aan een leidinggevende functionaris
dan wel aan lager personeel, dat grotendeels be
last zal worden met uitvoerende arbeid.
Is het in het laatste geval niet zo'n probleem om
te komen tot een goede omschrijving van de taken
die het personeelslid zal hebben te vervullen, in
het eerste geval geeft dit meer moeilijkheden.
Allereerst zal dienen te worden nagegaan welke
de taken aan de reeds aanwezige leidinggevende
personen zijn toebedeeld en tevens zal dienen
te worden bezien of de bestaande werkverdeling
nog steeds de meest juiste is dan wel of wijziging
hiervan noodzakelijk moet worden geacht. Juist een
sterke groei maakt het noodzakelijk voortdurend de
organisatie te toetsen aan de te stellen eisen, ten
einde tijdig tot een aanpassing te komen.
Zijn al deze vragen beantwoord, dan moet wor
den nagegaan of de vacature door één van de aan
wezige personeelsleden kan worden vervuld. Komt
men na deze overwegingen tot de conclusie, dat
een leidinggevende kracht moet worden aangetrok
ken, dan is het noodzakelijk de eisen vast te stel
len, waaraan de nieuwe kracht zal moeten voldoen.
Bij een goed personeelsbeleid moet het mogelijk
zijn, dat de vaststelling van de taak, alsmede de
vaststelling van de eisen, geschiedt in overleg met
de aanwezige leidinggevende personen.
Indien taak en eisen geheel vaststaan, kan wor
den begonnen met het opstellen van een adver
tentie. Hierbij kan als leidraad gebruik worden ge
maakt van het schema voor advertenties, zoals dit
is toegezonden met de circulaire nr. 0.431 van 16
februari 1968. Zoals reeds hiervoor werd uiteen
gezet, is het noodzakelijk, dat de taak van de
nieuwe functionaris duidelijk vaststaat. Dit is niet
alleen noodzakelijk voor het houden van de nodige
duidelijkheid in het organisatieschema van de bank,
maar ook voor het opstellen van een goede adver
tentie en het voeren van een doelgericht gesprek
met de eventuele kandidaten. Het komt nog te veel
voor, dat de eigenlijke functie onvoldoende is be
paald. Voor alle betrokken partijen, de directeur,
de personeelsleden en de kandidaten, is een der
gelijke situatie minder prettig. De kansen op ver
wikkelingen, zowel bij de keuze van de nieuw te
benoemen functionaris als later na zijn indienst
treding, zijn groter dan nodig is.
Met de bovenvermelde opmerkingen hebben wij
getracht aan te geven dat het aantrekken van een
nieuwe kracht met grote zorgvuldigheid dient te
201