administratieve kanttekeningen In het artikel „Administratieve kanttekeningen" van de vorige maand werd de noodzaak beklem toond tot het maken van een prognose, om aan de hand hiervan te komen tot een systematische plan ning van datgene, dat vereist is om ook in de toe komst aan de cliënten een optimale service te kun nen bieden. In dit artikel zal een aantal facetten, verbonden aan het personeelsvraagstuk, nader worden belicht. personeel Voor het opvangen van de grote hoeveelheid werkzaamheden is wel een eerste vereiste, dat een bank beschikt over voldoende personeel van vol doende kwaliteit. Het personeelsbeleid is één van de meest belang rijke zaken, waarmede de directeur en het bestuur zich hebben bezig te houden. Populair gezegd, kan men stellen, dat de bank staat of valt met een goed of slecht personeelsbeleid. Hieraan dient der halve de grootst mogelijke aandacht te worden ge schonken. Over dit onderwerp willen wij een aantal opmer kingen maken. vacatures Een vacature ontstaat veelal na het slaken van de verzuchting, dat de bank beschikt over te weinig personeel. Het komt daarbij meermalen voor, dat men zich wel bewust is van het feit, dat er een tekort aan personeel is, maar dat men zich onvol doende realiseert voor welke functie een vacature bestaat. Bij de steeds groter wordende banken is het noodzakelijk, dat men zich er een duidelijk beeld van vormt op welk terrein van de werkzaamheden een tekort aan personeel zich voordoet. Hierbij zal men zich verder zorgvuldig moeten afvragen of be hoefte bestaat aan een leidinggevende functionaris dan wel aan lager personeel, dat grotendeels be last zal worden met uitvoerende arbeid. Is het in het laatste geval niet zo'n probleem om te komen tot een goede omschrijving van de taken die het personeelslid zal hebben te vervullen, in het eerste geval geeft dit meer moeilijkheden. Allereerst zal dienen te worden nagegaan welke de taken aan de reeds aanwezige leidinggevende personen zijn toebedeeld en tevens zal dienen te worden bezien of de bestaande werkverdeling nog steeds de meest juiste is dan wel of wijziging hiervan noodzakelijk moet worden geacht. Juist een sterke groei maakt het noodzakelijk voortdurend de organisatie te toetsen aan de te stellen eisen, ten einde tijdig tot een aanpassing te komen. Zijn al deze vragen beantwoord, dan moet wor den nagegaan of de vacature door één van de aan wezige personeelsleden kan worden vervuld. Komt men na deze overwegingen tot de conclusie, dat een leidinggevende kracht moet worden aangetrok ken, dan is het noodzakelijk de eisen vast te stel len, waaraan de nieuwe kracht zal moeten voldoen. Bij een goed personeelsbeleid moet het mogelijk zijn, dat de vaststelling van de taak, alsmede de vaststelling van de eisen, geschiedt in overleg met de aanwezige leidinggevende personen. Indien taak en eisen geheel vaststaan, kan wor den begonnen met het opstellen van een adver tentie. Hierbij kan als leidraad gebruik worden ge maakt van het schema voor advertenties, zoals dit is toegezonden met de circulaire nr. 0.431 van 16 februari 1968. Zoals reeds hiervoor werd uiteen gezet, is het noodzakelijk, dat de taak van de nieuwe functionaris duidelijk vaststaat. Dit is niet alleen noodzakelijk voor het houden van de nodige duidelijkheid in het organisatieschema van de bank, maar ook voor het opstellen van een goede adver tentie en het voeren van een doelgericht gesprek met de eventuele kandidaten. Het komt nog te veel voor, dat de eigenlijke functie onvoldoende is be paald. Voor alle betrokken partijen, de directeur, de personeelsleden en de kandidaten, is een der gelijke situatie minder prettig. De kansen op ver wikkelingen, zowel bij de keuze van de nieuw te benoemen functionaris als later na zijn indienst treding, zijn groter dan nodig is. Met de bovenvermelde opmerkingen hebben wij getracht aan te geven dat het aantrekken van een nieuwe kracht met grote zorgvuldigheid dient te 201

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1968 | | pagina 55