bestuurders in de schoolbanken ciële positie momenteel moeilijk. Om in de komen de tijd aan een eventuele verdere vraag naar goud het hoofd te kunnen bieden ter handhaving van de inwisselbaarheid van de US-dollar tegen goudis sinds kort, op voorstel van de president de goud dekking voor US$-bankpapier opgeheven. Op deze wijze hebben de Verenigde Staten in totaal weer de beschikikng gekregen over circa US$ 101/2 mil jard aan vrij goud (na de jongste ,,gold-rush"), een situatie die vooralsnog enig vertrouwen wettigt. Dit vertrouwen wordt nog versterkt door het besluit, dat de Verenigde Staten, Engeland, West-Duits- land, Nederland, Italië, België en Zwitserland on langs hebben genomen, om de bij hun nationale banken aanwezige goudvoorraden voortaan geheel te isoleren van en ontoegankelijk te maken voor de particuliere goudhandel, en uitsluitend te bestemmen als officiële goudreserves, waarvoor de bestaande officiële goudprijs van US$ 35, per ounce fijn goud gehandhaafd blijft. De in par ticuliere handen zijnde (veelal speculatieve) goud voorraden kunnen thans vrij verhandeld worden op de vrije goudmarkt, zowel in het binnenland als in het buitenland. Nederlandse ingezetenen hebben met betrekking tot de goudhandel in het buitenland echter bepaalde stringente voorwaarden in acht te nemen. (Zie onze circulaire van 20 maart 1968, nummer 3.51, inzake aan- en verkoop van goud). Tenslotte zijn diverse beperkende maatregelen in voorbereiding, welke ten doel hebben de Ameri kaanse betalingstekorten, en dus de dollartegoeden in buitenlandse handen, zoveel mogelijk te beper ken. Indien deze maatregelen inderdaad worden gerealiseerd, zal dit zonder twijfel nadelige ge volgen hebben voor de internationale liquiditeit zo als die noodzakelijk is met het oog op de huidige omvang van het wereldhandels-, diensten- en ka pitaalverkeer. Een dergelijke ontwikkeling zou overigens een grotere mobilisatie van liquide mid delen (ter beperking van inflatie zoveel mogelijk uit besparingen verkregen) binnen Europa nood zakelijk maken, eventueel aangevuld met streng gereglementeerde en mede door vorenbedoelde officiële goudreserves gedekte extra-trekkings rechten op het Internationaal Monetair Fonds. In het afgelopen winterseizoen kon men op soms gladde of besneeuwde wegen een aantal auto's naar één of ander groot gebouw in den lande zien rijden. In deze wagens bevonden zich bestuursleden en leden van de raden van toezicht van onze aange sloten banken op weg naar studieconferenties. Binnengekomen kregen zij het verzoek om ach ter hun naambordjes plaats te nemen, waarna de kraan der kennis werd opengedraaid. Na deze geestelijke douche bleek binnen een werkgroep een aantal denkproblemen klaar te liggen. Tijdens de middagmaaltijd kwamen de deelnemers weer tot zichzelf, maar daarna kwamen de rapporteurs in actie en gewapend met gegevens en argumenten vanuit de werkgroepen, traden ze de leiding en inleiders van de conferentie tegemoet. Na een week van betrekkelijke rust, want de syllabi en de praktijkgevallen voor de tweede dag moesten worden doorgenomen, herhaalde de be handeling zich, zij het dan met andere onder werpen. Dit zou in het kort het verslag kunnen zijn van de studieconferenties van het afgelopen seizoen. Maar om degenen, die gesteld zijn op de officiële gegevens niet teleur te stellen, verstrekken we gaarne de volgende toelichting: achtergronden van de studieconferenties voor be stuurders In een aantal besprekingen is in het afgelopen jaar duidelijk geworden, dat de bestuurders en de leden van de raden van toezicht van onze banken behoefte hebben om gedurende studiebijeenkom sten te discussiëren over aangelegenheden, welke het bestuursbeleid betreffen. Zo groeide het plan om in een periode van zes jaren de volgende onderwerpen te behandelen: Nederlandsche Bank Plaats van de raiffeisenbank in het bankwezen 198

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1968 | | pagina 52