de nieuwe raiffeisencursus jongste bevindingen op allerlei gebied en vooral in ons eigen vak, is het nodig dat je geïnstrueerd I wordt. Wil je bij blijven, dan moet je de mogelijk heden van bijvoorbeeld mechanisatie en automati sering kennen. Je zult er nooit aan mee gaan doen, wanneer je niet weet wat het is en hóé het werkt. Je moet doodgewoon kennis opdoen om nieuwe mo gelijkheden te ontdekken. Voor jezelf moet je als het ware de uitvindingen nog eens opnieuw „uit vinden". Mensen die niet op de hoogte zijn, kun nen vaak zo dom over een en ander praten. Ze weten er niets van af en staan toch met een oor deel klaar. kiezen, niet meehollen Maar vorming is wellicht nog belangrijker. Ken nis alleen maakt geen macht. Kennis geeft ons wel de bouwstenen voor de toekomst. Met die kennis moet je kunnen werken. Tussen de nieuwe moge lijkheden, welke zich openbaren, moet je kunnen kiezen. We staan dikwijls voor zoveel problemen, omdat het zo moeilijk is te kiézen. Keuze houdt in dat je je bewust kunt maken waarom je dit wel en dat niet doet. Hoe stel je je op? Een mens moet ook kunnen oordelen; hij moet inzicht hebben; hij moet verbanden kunnen leggen. Meehollen met elke nieuwigheid is even onjuist als het afwijzen ervan. Maar daarom juist moet je weten wat je doet. Vorming wil juist zeggen: dat we leren kiezen voor onszelf en dat met verstand doen. Dat we leren zuiver te denken en daardoor het voor en tegen telkens goed af kunnen wegen. Dan gaan we overwegen of we van de computer gebruik gaan maken om een grote eenvormigheid in het leven aan te brengen, danwel haar zullen gebrui ken om ons te bevrijden van de eenzijdigheid. Wij zullen dan ook ervaren, dat de op het eerste gezicht misschien wat verontrustend aandoende woorden „Opleiding en vorming" in de grond der zaak niet anders inhouden dan een noodzakelijk voortbouwen op wat reeds ons eigen vertrouwde bezit is. Het gaat er niet om de bestaande kennis en ervaring van een mens af te breken, doch om deze als basis te gebruiken voor de verdere ont plooiing van die mens in de toekomst. Ja, het is weer zover, dat de oproep voor sollici tanten om als deelnemer aan de nieuwe Raiffeisen cursus te worden toegelaten geplaatst is. Doordat de Raiffeisen-Bode medio maart verschijnt, komt deze advertentie enkele dagen eerder uit dan die welke in de dag- en weekbladen wordt geplaatst. Ook het jasje, waarin de advertentie is gestoken, wijkt af van de vorige jaren. De bekende direc teursfiguur heeft plaats moeten maken voor een nieuw ontwerp. De advertentie werd namelijk op genomen in het geheel van de advertentiecam pagne, zoals die door de afdeling Publiciteit wordt verzorgd. wat biedt de cursus? Over de cursus wordt in de advertentie een korte informatie opgenomen. Wie er meer over wil weten en dat zullen er naar wij hopen velen zijn wordt verwezen naar het prospectus, dat binnen enkele dagen aan alle banken zal worden toege zonden. Daarin wordt een uitgebreide toelichting gegeven op alle onderdelen van de cursus. Een exemplaar van het prospectus wordt aan belang stellenden gaarne toegezonden. Samengevat kan worden gezegd, dat de cursus een praktische en theoretische opleiding wil bieden aan ambitieuze jongelui. Deze opleiding bestaat daarom uit een combi natie van theorielessen en praktijkoefeningen. Bij een aantal banken zullen stages gelopen kunnen worden en in het tweede gedeelte van de cursus worden de deelnemers veelal in de gelegenheid gesteld zelfstandig werkzaam te zijn bij een bank. welke daaraan behoefte heeft. wordt er veel van de cursisten gevraagd? Ronduit kan deze vraag met „JA" worden be antwoord. Alléén jongelui, waarvan te verwachten is, dat zij bereid zijn hard te werken en te studeren, zijn als deelnemer aan de cursus welkom. Men zal zich volledig moeten willen inzetten om aan zijn eigen toekomst te bouwen. Dit vraagt belangrijk meer dan het simpel aan- 124

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1968 | | pagina 28