Het bewust achterhouden van bepaalde infor maties, is echter nimmer een basis voor het win nen van vertrouwen en is derhalve in strijd met de public relations-gedachte zelf verslag samenstellen Als hiervoor is gesteld dat de aanwezigheid van de pers op de algemene vergadering niet wense lijk is, wil daarmede niet gezegd zijn dat alge mene vergadering en pers mijlen ver uit elkaar liggen en niets met elkaar te maken hebben. In tegendeel, de algemene vergadering is in het kader van public relations zeer goed te hanteren. Veel van wat op de vergadering wordt behandeld, draagt een publiek karakter en publikatie daarvan kan er toe bijdragen rond de bank een sfeer van bekend heid en begrip te kweken. De vraag is dan ook welk alternatief voor han den is om publiciteit over de algemene vergadering te verkrijgen als geen verslaggever tot de bijeen komst kan worden toegelaten. Wij menen dat al die banken, welke zelf een verslag voor de pers samenstellen, op de goede weg zijn. Een dergelijk verslag kan, mits het goed is samengesteld, voor de pers een bruikbare in formatiebron vormen. zo volledig mogelijke informatie Voor het vervaardigen van een voor de pers acceptabel verslag is echter een bepaalde mentale instelling vereist, welke gekenmerkt wordt door een grote mate van openheid. leder die zich zet tot het schrijven van het be richt voor de pers, zal geneigd zijn de informatie welke hij op schrift gaat stellen vooraf te selec teren, hetgeen er gemakkelijk toe leidt dat een ver tekend beeld wordt gegeven. Een ander gevaar bij het samenstellen van het verslag is, dat men zich op de stoel van de redacteur plaatst en zelf gaat uitmaken wat voor het publiek interessant is en wat niet. Hier komt bij dat geen van ons ontkomt aan een zekere bedrijfsblindheid, met als gevolg dat wij bepaalde zaken niet in het verslag ver melden, eenvoudig omdat wij niet zien dat zij voor de pers van belang zijn, en andere onderwerpen te sterk zullen benadrukken, hoewel daar geen wezenlijk nieuwselement in zit. Dit alles maakt het schrijven van het verslag er niet eenvoudiger op, maar toont wel aan dat een zo groot mogelijke objectiviteit een eerste ver eiste is, wil het verslag bruikbaar zijn. Overigens zal geen enkele krant, welke zichzelf respecteert, verlangen of zelfs maar waarderen, dat een persklaar verslag beschikbaar wordt ge steld. Waar het op aan komt is, dat, binnen de grenzen van het toelaatbare, een zo volledig moge lijke informatie wordt verschaft, waaruit de re dactie datgene kan halen wat zij voor de lezers van belang acht. Ten aanzien van „binnen de grenzen van het toelaatbare" merken wij op dat naar onze mening onderwerpen als vacatiegelden, salariëring, groei van de bijkantoren, bepaalde ontwikkelingsplannen en dergelijke niet behoren tot de zaken waarover men informaties verstrekt aan publiciteitsmedia. Dat hierover om begrijpe lijke redenen het zwijgen wordt toegedaan, zal iedere krant, weliswaar niet waarderen, maar toch kunnen billijken. toelichting op het jaarverslag Zeer nauw verwant aan de algemene vergade ring is uiteraard het jaarverslag. In feite is het zo dat de bespreking van de jaarstukken veelal het voornaamste onderwerp van de vergadering uit maakt. Het verslag voor de pers zal dan ook als regel grotendeels handelen over de bedrijfsresul taten in de verslagperiode. Dit biedt de mogelijk heid om in het verslag een toelichting te geven op hetgeen het jaarverslag vermeldt. Omdat met name de kleinere regionale en plaatselijke bladen, waarmede vele van de aangesloten banken te maken hebben, niet over een gespecialiseerde fi- nancieel-economische redactie beschikken, kan dergelijke toelichting de berichtgeving ten goede komen. Immers voor velen is een jaarverslag een duister boek en kan een nadere toelichting verhelderend werken. Daarbij dienen banktechnische begrippen zoveel mogelijk te worden omschreven. De voor lichting die men via de pers aan het publiek wil 40

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1968 | | pagina 42