het betaalcheque project pensioenen, dan wel tot het verlenen van toesla gen op pensioenuitkeringen. Dat „meerdere" is terug te vinden in het boven genoemde bedrag van ƒ1.046.000. Zoals onlangs aan de banken en aan de deel nemers is bekend gemaakt, heeft het bestuur van de S.P.R. besloten van de in artikel 9 van het huishoudelijk reglement geopende mogelijkheid ge bruik te maken door een toeslag van 5 te geven aan deelnemers die vóór 1 januari 1966 een pen sioenuitkering ontvingen. De toeslag wordt ge geven over de in 1966 uitgekeerde pensioenbe dragen. Wij achten dit laatste een zeer belangrijke ge beurtenis, want daardoor is voor de eerste maal een stap gezet naar het speciale doel, dat bij de oprichting van de S.P.R. voor ogen heeft gestaan: zo mogelijk te zorgen dat reeds ingegane pen sioenen door het verlenen van toeslagen op peil blijven. Natuurlijk is de thans verleende toeslag in prin cipe éénmalig. Dat is ook uitdrukkelijk in de mede deling van het bestuur naar voren gebracht. De toekomstige ontwikkeling van lonen en prijzen is te onzeker, dan dat de S.P.R. zich aan aanspraken op toekomstige toeslagen zou kunnen of mogen binden. Het bestuur heeft echter ook de hoop uitge sproken, dat het in volgende jaren naar vermogen op de thans ingeslagen weg zal kunnen doorgaan. Wij scharen ons in deze gaarne achter het be stuur van de S.P.R. en wensen het toe, dat de ge constateerde ontwikkeling van het pensioenfonds zich mag voortzetten en dat ook in komende jaren zo nodig het verlenen van toeslagen mogelijk zal zijn. VRAAG EN AANBOD Door de Coöp. Raiffeisen-Bank „Scheveningen" wordt, wegens verbouwing van het huidige ge bouw, gevraagd een verplaatsbaar noodgebouw om daarin tijdelijk de administratie onder te bren gen. Aanbiedingen te richten aan het kantoor van de bank, Keizerstraat 122 te Scheveningen. Bij het verschijnen van deze Raiffeisen-Bode is in middels het betaalchequeproject gestart. Met deze voor Nederland geheel nieuwe betaalmogelijkheid is in ons land nog geen enkele ervaring opgedaan en het zal dan ook niemand verwonderen, dat bij de voorbereiding vele problemen moesten worden opgelost. Toen in het begin slechts de grote lijnen werden getrokken, waren deze problemen nog niet zo talrijk. Hoe verder het plan echter werd ge realiseerd, des te meer vragen moesten worden opgelost. Gelijktijdig met de etappe-gewijze uitvoering is ook de voorlichting aan de aangesloten banken bij gedeelten doorgegeven. Het plan in grote lijnen werd reeds in april van dit jaar gepubliceerd. De details kwamen echter zeer gespreid en werden nog wel eens gecorrigeerd. Verheugend is, dat in oktober de officiële hand leiding voor de deelnemende banken is versche nen, waaraan later nog drie hoofdstukken werden (of zullen worden) toegevoegd. Naast het organisatorische werk moest ook praktisch veel worden verricht. Zo heeft onder meer de Adresseerafdeling van de Centrale Bank vanaf medio april wekelijks duizenden adresplaatjes ge maakt om de „omnummering" op het codenummer van 9 cijfers voor de aangesloten banken te ver wezenlijken. Dat daarbij dan nog tijd is gevonden om de aanvragen voor adresplaatjes van nieuwe cliënten steeds per dag af te leveren, is zeker een vermelding waard. Op deze zelfde afdeling werden vanaf begin oktober de betaalpassen met de be nodigde gegevens bedrukt, waarvoor de aanwezige speciale machine soms dag en nacht in bedrijf was, teneinde de binnenkomende aanvragen te kunnen verwerken. Op het moment, dat dit artikel ter perse gaat, is bij de meerderheid van de aangesloten banken de mogelijkheid aanwezig om hun cliënten gebruik te laten maken van de betaalcheques. Wij nemen aan, dat bij de banken die nog geen maatregelen heb- 364

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1967 | | pagina 14