loketten" en één of twee inlichtingenloketten. Om dit te realiseren kan een bord Inlichtingen" of „In formatie" worden geplaatst. Bij banken met een druk kasverkeer kan men op deze wijze het werk bij de loketten splitsen in twee soorten, welke volkomen verschillend van aard zijn. Het zal daarbij nuttig zijn, dat het loketpersoneel de cliënten wijst op de mogelijkheid op verschillen de wijzen bij de bank te worden geholpen. Ook in een eigen blad kan de aandacht van het publiek worden gericht op deze andere benadering. informatieloket De voordelen, welke zijn verbonden aan het split sen van de werkzaamheden in twee soorten zijn onder andere de volgende: 1Haastige cliënten behoeven niet meer te wachten op personen, die een gesprek wensen te voeren. 2. De cliënten, die gekomen zijn voor een informa tie, behoeven zich niet opgejaagd te voelen door een rij van wachtenden. 3. Aan de gewone loketten kunnen ook personeels leden worden ingeschakeld, die nog maar kort bij de bank werkzaam zijn. 4. Door een speciaal informatieloket wordt voor komen, dat inlichtingen worden verstrekt, die geheel of gedeeltelijk foutief zijn. 5. Het personeel, dat werkzaam is aan het infor matieloket kan rustig met hun cliënten een ge sprek voeren. Het is echter wel de bedoeling, dat aan dit loket slechts vrij korte gesprekken worden gevoerd. Is het onderwerp zodanig, dat het nuttig is hieraan meer tijd te besteden, dan dient een dergelijke relatie in een spreekkamer te worden ontvangen door de directeur, de plaatsvervangend directeur of door het perso neelslid dat in het desbetreffende onderwerp is gespecialiseerd (b.v. assurantie). 6. Door de vele werkzaamheden, welke zich aan de loketten voordoen, bestaat zeer sterk het gevaar, dat het „zakendoen" in het gedrang komt. Ook het personeel is vaak bij een druk kasverkeer niet meer in staat een onderscheid te maken tussen de cliënten, welke voor een gesprek ko men en zij, die alleen maar voor een eenvoudige transactie komen. 7. Door het instellen van informatieloketten kan voor een groot deel weer worden bereikt, dat het vertrouwelijke karakter, dat een kenmerk is van onze banken, ook bij een voortgaande groei toch kan worden behouden. In het bovenstaande zijn voordelen opgesomd, welke zijn verbonden aan het instellen van speciale loketten voor het verstrekken van informatie. De noodzaak hiertoe is beslist aanwezig, omdat het bij onze banken steeds meer voorkomt, dat men van een binnenkomende cliënt de naam niet eens kent. Bij een steeds toenemend aantal relaties is het dan ook onmogelijk al deze namen te onthouden. Toch gaat hierdoor iets persoonlijks verloren. Ook door de grotere wisseling in personeel van de bank wordt een persoonlijke band minder. In verband met de belangrijkheid van dit onder werp en de waarde, welke wij hechten aan een juiste behandeling van de cliënten, welke ook in de toe komst zo goed mogelijk zal behoren te zijn, willen wij in de eerstvolgende Raiffeisen-Bode aan en kele praktische punten verder aandacht schenken 223

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1967 | | pagina 17