wachttijden hierdoor voor het publiek zo lang wor den, dat meerdere cliënten om een dergelijke reden overgaan naar een andere instelling, waar een vlotte afwerking wel kan worden gegarandeerd. haastig publiek Het karakter van de cliënten is in de loop der jaren ook aanzienlijk veranderd. Had men vroeger de tijd om ergens rustig te wachten en nam men daarbij de tijd voor een praatje, thans werkt het wachten vaak irriterend. Hierbij doet zich het feit voor, dat iemand zich kan ergeren indien hij moet wachten op zijn voorganger, terwijl bij deze zelfde persoon alle haast verdwijnt zodra hij aan de beurt is of zodra hij geholpen is. Deze ergernis over het lang moeten wachten, is echter zo belangrijk, dat het aanbeveling verdient hieraan veel aandacht te schenken. In het alge meen komt men bij onze banken hieraan goed te gemoet door een grote toeloop van cliënten met zoveel mogelijk personeel op te vangen. deskundigheid Bij de loketten is er niet alleen sprake van het in hoog tempo wegwerken" van de cliënten, doch speelt ook een belangrijke rol de deskundigheid, waarmede de cliënten worden behandeld. Snelheid in de afhandeling en tevens een deskundige behan deling is niet gemakkelijk te realiseren en te com bineren. Bij vele banken is meer personeel in dienst ge nomen en mede daardoor is ook de wisseling in personeelsleden vermeerderd. Dit komt een per fecte afwikkeling van de zaken aan de balie vaak niet ten goede. Het vergt vrij veel tijd nieuwe per soneelsleden goed op te leiden voor deze taak, terwijl het bovendien voor deze nieuwe personeels leden moeilijk is de cliënten te leren kennen en bovendien het vak goed te leren. Van de leiding van een bank wordt nu gevraagd, dat zij speciaal aan de instructie en de opleiding van het nieuwe personeel, dat aan de loketten moet werken, een maximum aan tijd en moeite besteedt. In een artikel in de eerstvolgende Raiffeisen- Bode zal op verschillende andere aspecten be treffende dit onderwerp nader worden ingegaan. Wijk en Aalburg 5 miljoen In een bijeenkomst van bestuur en raad van toe zicht van de Coöperatieve Raiffeisenbank ,,Wijk en Aalburg" ontvingen drie meisjes uit één gezin een geschenk uit handen van de voorzitter, daar de va der van deze drie door een storting op de spaar bankboekjes van zijn dochters de 5 miljoen in de spaarbank volmaakte. De twee jongste meisjes ontvingen een pop en de oudste een polshorloge. In oktober 1962 werd de 2 miljoen bereikt, september 1964 3 miljoen en april 1965 4 mil joen (na fusie met de bank „Landbouwbelang", welke bank 557.000,spaargeld inbracht). De bank heeft 2.000 spaarders. raiffeisenbank in Wognum geopend Het nieuwe gebouw van de Raiffeisenbank Wog num werd 3 mei jl. door burgemeester Comman deur officieel voor het publiek vrijgegeven. Hij ontsloot daartoe de voordeur van het pand met de sleutel die hem door het 11-jarig dochtertje van directeur Hand werd aangeboden. De bank mag zich de laatste jaren in een snelle groei verheugen. Dat blijkt duidelijk uit het feit, dat het oude bankgebouw, dat 10 jaar geleden in gebruik werd genomen, nu al weer door een groter gebouw moest worden vervangen. De Centrale Bank werd bij deze plechtigheid vertegenwoordigd door hoofdinspecteur G. F. I. Roetering. 187

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1967 | | pagina 37