Met name zijn op het terrein van de harmonisatie
van de belastingen en de veterinaire bepalingen
nog weinig vorderingen gemaakt. Dit betekent on
der meer dat er bij invoer in West-Duitsland op ei
eren en varkensvlees nog een zogenaamde Um-
satz-Ausgleichsteuer blijft bestaan. In dit verband
zal in Nederland bij uitvoer van pluimveeprodukten
ook restitutie van omzetbelasting op pluivee-
voerders moeten worden verleend.
Toch zal de afschaffing van het systeem van in-
traheffingen bij de overgang naar de gemeenschap
pelijke markt per 1 juli a.s. de bestaande verschil
len in concurrentiepositie verder doen verminderen.
Waar volgens LEI-berekeningen de kostprijs in Ne
derland lager zal liggen dan in West-Duitsland,
opent dit voor onze pluimveesector zeker perspec
tieven.
Inmiddels heeft de export van pluimveehouderij-
produkten in de eerste 9 maanden van dit jaar
406 miljoen opgebracht, dat is 3,7 meer dan in
dezelfde tijd van vorig jaar. De uitvoer van con
sumptie-eieren is echter iets gedaald.
zuivel
Op 1 april 1968 zal het gemeenschappelijk zui
velbeleid in de E.E.G. in werking treden. Wil Ne
derland zijn belangrijke positie op de exportmarkt
behouden en versterken dan is een reorganisatie
binnen de zuivelindustrie noodzakelijk. Er zijn bin
nen en buiten de E.E.G. belangrijke ontwikkelingen
aan de gang. In dit verband heeft de voorzitter van
de F.N.Z. nog eens de aandacht gevestigd op de
conclusies van het concentratierapport van deze
top-organisatie van het coöperatieve zuivelwezen.
Aanbevolen wordt per bondsgebied de melk in één
hand te brengen, door één coöperatieve vereniging
te maken waarvan alle veehouders direct lid zijn en
dezelfde melkprijs ontvangen. Deze vereniging zou
dan alle zuivelfabrieken moeten exploiteren en met
de andere bonden de verkoop van de produkten
verzorgen. Op deze wijze zouden tegenstellingen
worden opgeheven en zou een optimaal verwer
kingsapparaat kunnen worden opgebouwd, waar
bij de voordelen van het grote bedrijf en de spe
cialisatie volledig kunnen worden gerealiseerd.
Doordat produktie en afzet zijn gebundeld, is af
stemming van de produktie op de markt direct aan
wezig.
Het is duidelijk dat het bereiken van dit doel nog
veel werk zal vragen en vooral bereidheid van
gevormde eigen belangen afstand te doen.
Gevreesd moet worden dat de autonomie van de
verenigingen een snelle uitvoering van beslissin
gen die het belang van de veehouders vereisen,
in de weg zal staan.
akkerbouw
De betekenis van de akkerbouw voor onze na
tionale economie komt minder tot uiting in de bij
drage aan de handelsbalans, doch is meer gericht
op de binnenlandse voorziening. Toch beloopt de
export van tal van produkten, zoals consumptie- en
pootaardappelen, aardappelmeel, strokarton, zaden,
vlas en uit granen verkregen produkten, een zeer
aanzienlijk bedrag.
Inmiddels tracht de boer thans zijn bouwplan
voor 1967 weer zodanig samen te stellen dat een
zo rendabel mogelijke bedrijfsvoering wordt ver
kregen. De mogelijkheden van het E.E.G. markt- en
prijsbeleid zijn echter zeer beperkt. De E.E.G.-
graanprijzen, die met ingang van 1 juli 1967 gaan
gelden, bieden voor de tarwe en de gerst geen mo
gelijkheden tot verhoging. Veeleer moet worden
gevreesd dat de volkomen vrije toegang van de
Franse tarwe tot onze markt een druk zal leggen
op de prijsvorming. In hoeverre de suikerbietenprijs
nog zal worden verhoogd, moet worden afgewacht.
Voor de campagne 1968 kan het prijspeil van de
„vette bieten" in ieder geval nog met 2,50 per
ton worden verhoogd.
Het vlas biedt weinig perspectief. Het overschot
uit de oogst 1964 heeft de prijs sterk doen dalen.
Men verwacht thans een sterke inkrimping van het
areaal. Hier kan alleen verbetering worden ver
wacht wanneer de steunmaatregelen in de drie
vlasproducerende landen, Frankrijk, België en Ne
derland, worden gelijkgeschakeld. De graszaadteelt
heeft eveneens nog steeds te kampen met concur
rentie vervalsende maatregelen in Frankrijk en
Duitsland. Bovendien wordt de rentabiliteit van dit
gewas ongunstig beïnvloed door steeds stijgende
kosten en scherpere concurrentie op de internatio-
362