motorvoertuigen-
verzekering
Op het gebied van de motorvoertuigenverzeke
ring doen zich met ingang van 1 januari aanslaande
een aantal nieuwe ontwikkelingen voor, die de aan
dacht waard zijn.
premieverhoging
De minister van Economische Zaken heeft toe
stemming gegeven tot een algemene premieher
ziening per 1 januari 1967.
Een groot aantal kostenstijgingen buiten het ver
zekeringsbedrijf hebben hierop invloed gehad.
Hiertoe behoren onder meer de sterk gestegen ta
rieven voor ziekenhuisverpleging en de stijging
van de bedragen die moeten worden uitgekeerd
wegens loonderving en invaliditeit. Het is duidelijk
dat een verzekeringsmaatschappij, uit hoofde van
het op hem afgewentelde W.A.-risico, hier recht
streeks mee te maken heeft.
Ook andere kosten, betrekking hebbend op de
cascoverzekering, doen hun invloed gelden, te we
ten de aanzienlijke stijging van de bedragen die
met de reparaties, het slepen en bergen van motor
voertuigen gemoeid zijn.
De premieverhogingen variëren afhankelijk van
de soort en de catalogusprijs der voertuigen.
Voor nieuwe verzekeringen gaat, met uitzonde
ring van de bromfietsverzekeringen, de premiever
hoging in met ingang van 1 januari van het ko
mende jaar.
Voor reeds bestaande verzekeringen gaat de
verhoging in op de premievervaldag van het con
tract.
Wanneer een motorvoertuig tussen 1 januari en
de premievervaldag wordt vervangen, gaat de ver
hoging bij de wijziging der verzekering in.
Voor bromfietsen wordt de W.A.-premie met in
gang van 1 maart met 3,verhoogd, zij zal dan
komen op 21,
geen „groene kaart" meer nodig binnen het „Be-
nelux-gebied"
De regeringen van Nederland, België en Luxem
burg hebben een verdrag gesloten, waardoor op
1 januari 1967 de groene kaart binnen de Benelux
wordt afgeschaft. Dit is mogelijk geworden doordat
de drie regeringen garanderen, dat WA.-schaden,
volgens de in het desbetreffende land geldende
wettelijke bepalingen, zullen worden betaald. Daar
toe worden de verzekeringsmaatschappijen in de
drie landen nl. verplicht.
Het is zeer belangrijk hierbij op één ding te let
ten. Het afschaffen van de groene kaart betekent
niet, dat een Nederland-polis nu voortaan ook in
België en Luxemburg dekking geeft.
Iemand die een polis heeft, welke alleen voor
Nederland van kracht is, kan zonder dat er con
trole aan de grens plaats heeft, op zijn verzeke
ringsdocumenten naar België en Luxemburg reizen.
Veroorzaakt hij daar een schade dan is hij echter
niet verzekerd. Zijn W.A.-verzekeraar is wél ver
plicht de schade aan het slachtoffer of zijn nage
laten betrekkingen te vergoeden, maar de assura
deur heeft het recht de schade te verhalen op zijn
verzekerde.
Voor oen wetgever is hiermee de zaak voldoende
opgelost, maar in de praktijk is daar in deze sim
pele vorm niet goed mee te werken. In zo'n geval
396