motorvoertuigen- verzekering Op het gebied van de motorvoertuigenverzeke ring doen zich met ingang van 1 januari aanslaande een aantal nieuwe ontwikkelingen voor, die de aan dacht waard zijn. premieverhoging De minister van Economische Zaken heeft toe stemming gegeven tot een algemene premieher ziening per 1 januari 1967. Een groot aantal kostenstijgingen buiten het ver zekeringsbedrijf hebben hierop invloed gehad. Hiertoe behoren onder meer de sterk gestegen ta rieven voor ziekenhuisverpleging en de stijging van de bedragen die moeten worden uitgekeerd wegens loonderving en invaliditeit. Het is duidelijk dat een verzekeringsmaatschappij, uit hoofde van het op hem afgewentelde W.A.-risico, hier recht streeks mee te maken heeft. Ook andere kosten, betrekking hebbend op de cascoverzekering, doen hun invloed gelden, te we ten de aanzienlijke stijging van de bedragen die met de reparaties, het slepen en bergen van motor voertuigen gemoeid zijn. De premieverhogingen variëren afhankelijk van de soort en de catalogusprijs der voertuigen. Voor nieuwe verzekeringen gaat, met uitzonde ring van de bromfietsverzekeringen, de premiever hoging in met ingang van 1 januari van het ko mende jaar. Voor reeds bestaande verzekeringen gaat de verhoging in op de premievervaldag van het con tract. Wanneer een motorvoertuig tussen 1 januari en de premievervaldag wordt vervangen, gaat de ver hoging bij de wijziging der verzekering in. Voor bromfietsen wordt de W.A.-premie met in gang van 1 maart met 3,verhoogd, zij zal dan komen op 21, geen „groene kaart" meer nodig binnen het „Be- nelux-gebied" De regeringen van Nederland, België en Luxem burg hebben een verdrag gesloten, waardoor op 1 januari 1967 de groene kaart binnen de Benelux wordt afgeschaft. Dit is mogelijk geworden doordat de drie regeringen garanderen, dat WA.-schaden, volgens de in het desbetreffende land geldende wettelijke bepalingen, zullen worden betaald. Daar toe worden de verzekeringsmaatschappijen in de drie landen nl. verplicht. Het is zeer belangrijk hierbij op één ding te let ten. Het afschaffen van de groene kaart betekent niet, dat een Nederland-polis nu voortaan ook in België en Luxemburg dekking geeft. Iemand die een polis heeft, welke alleen voor Nederland van kracht is, kan zonder dat er con trole aan de grens plaats heeft, op zijn verzeke ringsdocumenten naar België en Luxemburg reizen. Veroorzaakt hij daar een schade dan is hij echter niet verzekerd. Zijn W.A.-verzekeraar is wél ver plicht de schade aan het slachtoffer of zijn nage laten betrekkingen te vergoeden, maar de assura deur heeft het recht de schade te verhalen op zijn verzekerde. Voor oen wetgever is hiermee de zaak voldoende opgelost, maar in de praktijk is daar in deze sim pele vorm niet goed mee te werken. In zo'n geval 396

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1966 | | pagina 42