Van zeer veel belang is uiteraard hoe het perso- den ham f 7 miljoen neel tegenover de automatisering staat. Bij onze bank is dit zonder meer positief. In het begin was er sprake van onwennigheid, maar vrij spoedig had het personeel de nieuwe gang van zaken onder de <nie. Reeds na enkele weken bestond algemeen de ndruk dat men het werk weer aankon. Het idee van „we zijn nooit klaar" heeft het personeel al se dert vele maanden verlaten. conclusie Mogelijk wekt het bovenstaande bij de lezer de indruk, dat door automatisering alle problemen ten aanzien van de boekhouding zijn opgelost. Dit zou inderdaad het geval zijn, indien alle geponste kaarten altijd goed waren. Mits goed geprogram meerd, verwerkt een computer de geponste kaar ten precies volgens de ponsingen. Foutieve pon singen worden door de computer goed fout ver werkt en naarmate de apparatuur ingewikkelder wordt, zijn de fouten niet alleen met meer moeite te herstellen, doch zijn de gevolgen van fouten vaak van vrij ernstige aard. Dit houdt in, dat niet alleen de controle, doch ook de van de afdeling Automatisering ontvangen gegevens goed gecon troleerd behoren te worden. Overigens kan een goede controle niet als een nadeel worden gezien, doch hoogstens als een tijdvragende bezigheid. Daar de automatisering voor onze bank een aan merkelijke besparing van werktijd heeft meege bracht, kan meer tijd aan de controle worden be steed dan voorheen. Als belangrijke pluspunten van de automatisering worden door ons beschouwd de snelle dagelijkse verwerking van de posten, die ondanks de stijging van de werkzaamheden met minder personeel dan vroeger mogelijk is, en de geruisloze opvanging van pieken in het werk. Bovendien beschikken we nu op veel kortere ter mijn dan voorheen over de nodige gegevens, waar bij nu het begrip „nodige gegevens" een niet on belangrijke uitbreiding heeft ondergaan. Wij zijn dan ook verheugd dat vorig jaar de be slissing tot automatisering is genomen, daar de expansie van onze bank ook in de administratieve sfeer geheel kan worden opgevangen. Tijdens een spaaractie werd bij de bank te Den Ham het spaarbedrag van f 7 miljoen overschre den. De gelukkige spaarder ontving een bedrag van 100,terwijl de beide muziekverenigingen in het werkgebied respectievelijk een bedrag van f 500, en 750,ontvingen. Op de foto verlaten de gelukkigen het kantoor van de bank. 395

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1966 | | pagina 41