administratieve kanttekeningen intern-correspondentieformulier Met onze circulaire d.d. 13 oktober jl. introdu ceerden wij het intern-correspondentieformulier. De voordelen van de nieuwe wijze van corresponderen achten wij zo groot, dat wij hiervoor nog eens uw aandacht willen vragen. Maakt men een vluchtige studie van de werk zaamheden op kantoor, dan zal al direct opvallen, dat het voeren van correspondentie vaak zeer veel tijd in beslag neemt. Bij een wat nauwkeuriger ob servatie zal men zich afvragen of hierin geen ver eenvoudiging is te bereiken. Vele brieven luiden bijvoorbeeld aldus: „Naar aanleiding van uw schrij ven d.dwaarin u opmerkt, dat berichten wij u, dat wij hier mede akkoord gaan. Wij verblijven, hoogachtend, Dikwijls heeft correspondentie slechts ten doel, op een exacte vraag een kort en duidelijk antwoord te verkrijgen. Telefonisch contact is weliswaar snel, doch beide partijen beschikken niet over een af schrift („zwart op wit"). Een andere manier is he laas het uitstellen („van uitstel komt afstel") van het typen van een brief, hetgeen uiteraard niet gewenst is. Teneinde de correspondentie tussen de aange sloten banken van onze organisatie te vereenvou digen werd deze correspondentieset ontworpen. Ten aanzien van het gebruik van de correspon dentiebladen werd opgemerkt: a. In het hoofd van het formulier wordt zowel de afzender als de geadresseerde vermeld. Voor correspondentie welke is gericht aan de Cen trale Bank, kan worden volstaan met de volgen de adressering: „C.B. afd Daarna volgt de eigenlijke correspondentie op het bovenste deel van het formulier. b. Exemplaar 1 en 2 worden verzonden aan de ge adresseerde, terwijl exemplaar 3 als kopie bij de afzendende bank blijft berusten. c. Bij ontvangst van een dergelijke corresponden tie kan het antwoord kort en duidelijk op het onderste deel van het formulier worden ver meld (voorzien van bankstempel en handteke ning). d. Exemplaar 2 wordt teruggezonden naar de oor spronkelijke afzender. e. Bij ontvangst van dit formulier 2 kan kopie 3 worden vernietigd en kan in het archief exem plaar 2 worden opgeborgen. Bij een kantoor met een uitgebreide briefwisse ling kan de besparing op machine- en arbeidsuren bijzonder groot zijn. De beantwoording is kort, omdat deze niet be hoeft te worden ingeleid met de herhaling van de probleemstelling. Het maken van een concept-brief is meestal overbodig. Bij de ontvangst van de antwoordbrief is het, bij dit systeem niet nodig, dat de brief wordt opgezocht waarin de vraag werd gesteld. Het door lezen van deze correspondentie is bijzonder een voudig. Ook kan de vraag hierbij veel beknopter gesteld worden. Het typwerk kan zich tot het uiter ste beperken, daar in het kader van dit corres pondentiesysteem aan traditie en vormen an- 328

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1966 | | pagina 30