kan voordoen, dat het Rijk in 1967 meer kapitaal marktmiddelen aantrekt teneinde een ongedekt te kort over 1966 alsnog geheel of gedeeltelijk lang lopend te financieren. Voorshands wijzen de tekenen in de richting van enige verruiming van de kapitaalmarkt, welke ont wikkeling verder versterkt zal worden indien een overschot op de betalingsbalans bereikt kan wor den. kapitaalschaarste vergroot spanning Sprekend over de Nederlandse economie, wordt gesteld dat deze zich reeds enkele jaren kenmerkt door een bevredigende groei, maar dat het hand haven van het economisch evenwicht de laatste vijf jaren grote zorg baart. Aanhoudende spannin gen op de arbeidsmarkt hebben de stijging der in komens doen uitgaan boven die van de produkti- viteit. Bij de opwaartse druk op lonen en prijzen voegt zich thans de grote spanning op de kapitaal markt. Het sterk opgevoerde woningbouwprogram ma, de schoksgewijze optredende investeringen (exploitatie van aardgas), de relatief sterke groei van kapitaalintensieve bedrijfstakken en het steeds kapitaalintensiever worden van andere bedrijfstak ken zijn factoren, die tot een toenemende krapte op de kapitaalmarkt hebben bijgedragen. particuliere besparingen Eveneens van invloed is de ontwikkeling van de besparingen. Zo blijkt de nationale spaarquote, dat is de verhouding tussen nationale besparingen en nationaal inkomen, gedurende de jaren 1963/65 met 18,5% aanzienlijk beneden het gemiddelde van de jaren 1959/61 (21,5%) gelegen te hebben en ten opzichte van de periode 1954/56 (18,4%) nauwelijks veranderd te zijn. Opnieuw wordt gememoreerd, dat een hoog peil van besparingen van primair belang is voor de volkshuishouding. Een juiste verhouding tussen sparen en investeren is van grote betekenis voor een evenwichtige ontwikkeling op langere termijn. Een verhoging van de besparingen om de nood zakelijke groei der investeringen te kunnen bij houden, moet echter niet alleen uit de overheids sector komen. De overheid verwacht een grotere bijdrage van particuliere besparingen, niet alleen uit overwegingen van bezitsvorming, maar ook omdat aan verdere vergroting van overheidsbe- sparingen bezwaren zijn verbonden, wanneer zij leiden tot een verzwaring van de belastingdruk. De regering hecht dan ook veel waarde aan het bevorderen van de spaarzin en verwacht veel nut van een actie gericht op een vergroting van de privébesparingen. Op korte termijn zal een rege ringsnota over dit onderwerp verschijnen. Ook de Troonrede bevat een aanwijzing in deze richting, wanneer gesteld wordt dat het van belang zou zijn indien een deel van de loonstijging werd aangewend voor de verhoging van de besparingen. Deze gedachte wordt eveneens aangetroffen in de Memorie van Toelichting op de begroting voor het ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid. Ook wordt in deze memorie gesproken over „bur gerzin-leningen", een idee dat overigens niet wordt uitgewerkt, en over de vorming van een „Bezits vormingsfonds". Een wetsvoorstel voor de instel ling van dit fonds zal nog tijdens het zittingsjaar 1966/67 worden ingediend. Hierbij gaat het om de besteding van het voor bezitsvorming gereserveer de gedeelte 100 miljoen) van de opbrengst der Breedband-aandelen. Op zichzelf is het volkomen juist te achten, dat verhoging van de besparingen van groot belang is voor het handhaven van evenwicht in de economie en voor het bereiken van economische groei. Welke maatregelen de regering voor ogen staan om de besparingen te bevorderen, zal te zijner tijd uit de spaarnota blijken. Men mag hierbij echter niet uit het oog verliezen, dat de Nederlandse spaar quote enkele jaren geleden zonder bijzondere maatregelen een hoog niveau konden bereiken; een niveau dat stellig voldoende mag worden ge acht voor het bereiken van de economische poli tieke doelstellingen van het ogenblik. Zoals ge zegd, bedroeg de spaarquote in 1959/1961 gemid deld 21,5%. Zou een terugkeer naar het spaarkli- maat van deze periode niet een oplossing bete kenen van vele problemen in de tegenwoordige tijd?

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1966 | | pagina 17