gebied te zien geven. Wij mogen hier al wel ver klappen, dat ook de Structuurcommissie in haar rapport, dat binnenkort zal verschijnen, de assu rantiebemiddeling ziet als een zeer belangrijk on derdeel van het dienstenpakket van de banken. De banken, die thans reeds als tussenpersoon optreden, zullen in de toekomst de wijze waarop zij de bemiddeling bedrijven verder dienen te ver breden en te verbeteren. Dat kan, want de moge lijkheden, zij het voor de ene bank meer en voor de andere minder, zijn zeker aanwezig. De honder den personeelsleden, die één der assurantie examens hebben afgelegd of daarvoor studeren, doen het beste verwachten voor een vakkundige uitoefening van het bedrijf. De resterende banken hopen wij allengs ook tot assurantiebemiddeling te zien overgaan. Zij krijgen als het ware het getij mee, want de cliënten zelf verwachten op dit punt de diensten van de bank. Deze banken zullen bovendien kunnen profiteren van de ervaringen, die hun zusterbanken op dit ter rein hebben opgedaan. P.R.-ACTIE "5" Begin september is door onze organisatie een bescheiden public relationsactie gevoerd naar aan leiding van het bereiken van 5.000.000.000, spaargeld. Ruim 2.000.000 spaarders vertrouwen aan de Raiffeisenorganisatie een bedrag van f 5 miljard toe. Dat is nieuws. Vandaar dat de p.r.-actie in de eerste plaats gericht is geweest op de dag- en nieuwsbladen, die immers de nieuwsvoorziening tot taak hebben. De grote landelijke en regionale dag- en nieuws bladen werden rechtstreeks door de Centrale Bank geïnformeerd. Zij ontvingen behalve het persbe richt dat de feitelijke mededeling van het be reiken van de mijlpaal bevatte ook een beschou wing over de ontwikkeling van de Raiffeisenbanken in Nederland en de plaats die deze banken in de hedendaagse samenleving innemen, alsmede een hoeveelheid gegevens van cijfermatige aard. Daar de 5 miljard spaargeld bijeengebracht is door de spaarders van de plaatselijke banken lag het voor de hand ook de aangesloten banken het persbericht te zenden om dit aan de plaatselijke pers te kunnen aanbieden. Gezien de publikaties in tal van dag- en nieuwsbladen kan met voldoening worden geconstateerd dat aan het bereiken van de zo belangrijke mijlpaal in ruime mate aandacht is besteed. De P.R.-actie „5" richtte zich ook rechtstreeks tot de spaarders. Tal van banken hebben op het ,,uur X" 6 september 1966 te 11 uur aan één van hun spaarders een grote doos uitgereikt die het getal 5.000.000.000, uitgevoerd in chocolade- cijfers, bevatte. Ook aan dit aspect van de p.r.- actie werden met name in de plaatselijke pers waarderende woorden gewijd. De personeelsleden van vele aangesloten banken alsmede van de Cen trale Bank werden getrakteerd op een ,,5" van cho colade. SALDOBILJETTEN Ingevolge een besluit van de directie van de Centrale Bank is het met ingang van 31 december 1966 niet meer noodzakelijk, dat saldobiljetten door de cliënten van de aangesloten banken voor ak koord worden getekend. In verband hiermede zal o.ooo.oo 231

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1966 | | pagina 5