Maar bij deze studie wordt niet alleen veel aan dacht geschonken aan onderwerpen, welke betrek king hebben op het bankwezen, vrijwel het gehele economische leven zoals het zich dagelijks aan een ieder presenteert, wordt onder de loep ge nomen. Het is derhalve een studie die sterk op de praktijk is gericht en die bovendien in aanraking brengt met de theorieën en wetmatigheden, zonder de kennis waarvan het nauwelijks mogelijk is het dagelijkse economische leven te leren begrijpen. het examen Evenals bij de akten M.O. Boekhouden en M.O. Handelswetenschappen wordt het examen éénmaal per jaar, zowel schriftelijk als mondeling, afge nomen. Het schriftelijke gedeelte vindt meestal plaats in de maand juli, terwijl het mondelinge examen wordt afgenomen in het najaar. Het examen kan worden afgelegd voor de z.g. schoolakte of voor de huisakte. Voor de beide akten is het vakexamen hetzelfde; alleen dient men voor de schoolakte nog een examen af te leggen in de theorie van onderwijs en opvoeding. Om het examen voor de schoolakte te kunnen afleggen, moet men in het bezit zijn van het einddiploma 5- jarige H.B.S., gymnasium of een hiermede gelijk te stellen diploma. Voor de huisakte wordt geen be paalde vooropleiding geëist. de studieduur Het is niet te zeggen hoe lang de duur van de opleiding voor het examen zal zijn. Dit hangt er onder meer van af of men reeds eerder behaalde diploma's bezit. De stof, die voor deze akte wordt behandeld, komt gedeeltelijk ook bij de opleiding voor de examens in de comptabele vakken ter sprake. Het kan gewenst zijn het examen voor deze akte af te leggen, nadat b.v. het staatspraktijkdiploma voor bedrijfsadministratie (S.P.D.) is behaald, dan wel nadat de akte M.O. Boekhouden of M.O. Han delswetenschappen is verkregen. In deze gevallen zal men na één jaar van inten sieve studie veelal met redelijke kans van slagen aan het examen kunnen deelnemen. Gaat men daarentegen rechtstreeks voor deze akte studeren, dan moet op een studieduur van drie jaar worden gerekend. Gezien deze studieduur is het dan ook begrijpelijk, dat opleidingsinstituten deze tijd pro beren te onderbreken door examens in te lassen voor door hen zelf uitgegeven diploma's, zodat de lange weg naar het examen M.O. Economie in etappes kan worden afgelegd. Tevens wordt aan degenen, die zich niet in staat achten of die niet in staat blijken te zijn de studie van deze akte te voltooien, toch de gelegenheid geboden zich op het terrein van de economie te oriënteren. ten besluite Wij zijn ons ervan bewust, dat met deze artike lenserie zeker geen afgeronde behandeling van de diverse studiemogelijkheden is gegeven. Het zal dan ook verstandig zijn, indien men voor een be paalde studie interesse heeft, een prospectus daar over bij een opleidingsinstituut aan te vragen. De bedoeling van deze serie artikelen was een schets te geven van de mogelijkheden, die er voor de functionarissen bij onze aangesloten banken zijn om zich verder theoretisch te ontwikkelen, met an dere woorden: te proberen hun een spoor te wij zen, waarlangs het mogelijk zal zijn in onze orga nisatie carrière te maken. De moeilijkheid van het maken van een studie keus blijft. Ons advies daarbij is echter, dat het aanbeveling verdient om na het behalen van één of meer diploma's opnieuw een andere studie aan te vatten, aangezien men niet zo gauw ,,te veel" kan leren. Naarmate de positie, die men gaat bekleden, verantwoordelijker wordt, zal de mogelijkheid tot studie dikwijls afnemen. Het is daarom verstandig de „twintiger jaren" en zo mogelijk nog een stukje daarna intensief voor studie te gebruiken. Dat de studie van de medewerkers door onze or ganisatie wordt toegejuicht, moge blijken uit de gunstige regelingen, welke worden geadviseerd voor vergoeding van lesgelden en voor het toeken nen van gratificaties bij het behalen van diploma's. Een jonge functionaris, die aan zijn toekomst denkt, zal dan ook studeren. Daarom: de handen uit de mouwen en aan de slag! Veel succesl 169

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1966 | | pagina 39