Maar bij deze studie wordt niet alleen veel aan
dacht geschonken aan onderwerpen, welke betrek
king hebben op het bankwezen, vrijwel het gehele
economische leven zoals het zich dagelijks aan
een ieder presenteert, wordt onder de loep ge
nomen. Het is derhalve een studie die sterk op de
praktijk is gericht en die bovendien in aanraking
brengt met de theorieën en wetmatigheden, zonder
de kennis waarvan het nauwelijks mogelijk is het
dagelijkse economische leven te leren begrijpen.
het examen
Evenals bij de akten M.O. Boekhouden en M.O.
Handelswetenschappen wordt het examen éénmaal
per jaar, zowel schriftelijk als mondeling, afge
nomen. Het schriftelijke gedeelte vindt meestal
plaats in de maand juli, terwijl het mondelinge
examen wordt afgenomen in het najaar.
Het examen kan worden afgelegd voor de z.g.
schoolakte of voor de huisakte. Voor de beide
akten is het vakexamen hetzelfde; alleen dient men
voor de schoolakte nog een examen af te leggen
in de theorie van onderwijs en opvoeding. Om het
examen voor de schoolakte te kunnen afleggen,
moet men in het bezit zijn van het einddiploma 5-
jarige H.B.S., gymnasium of een hiermede gelijk te
stellen diploma. Voor de huisakte wordt geen be
paalde vooropleiding geëist.
de studieduur
Het is niet te zeggen hoe lang de duur van de
opleiding voor het examen zal zijn. Dit hangt er
onder meer van af of men reeds eerder behaalde
diploma's bezit. De stof, die voor deze akte wordt
behandeld, komt gedeeltelijk ook bij de opleiding
voor de examens in de comptabele vakken ter
sprake.
Het kan gewenst zijn het examen voor deze akte
af te leggen, nadat b.v. het staatspraktijkdiploma
voor bedrijfsadministratie (S.P.D.) is behaald, dan
wel nadat de akte M.O. Boekhouden of M.O. Han
delswetenschappen is verkregen.
In deze gevallen zal men na één jaar van inten
sieve studie veelal met redelijke kans van slagen
aan het examen kunnen deelnemen. Gaat men
daarentegen rechtstreeks voor deze akte studeren,
dan moet op een studieduur van drie jaar worden
gerekend. Gezien deze studieduur is het dan ook
begrijpelijk, dat opleidingsinstituten deze tijd pro
beren te onderbreken door examens in te lassen
voor door hen zelf uitgegeven diploma's, zodat de
lange weg naar het examen M.O. Economie in
etappes kan worden afgelegd. Tevens wordt aan
degenen, die zich niet in staat achten of die niet
in staat blijken te zijn de studie van deze akte te
voltooien, toch de gelegenheid geboden zich op
het terrein van de economie te oriënteren.
ten besluite
Wij zijn ons ervan bewust, dat met deze artike
lenserie zeker geen afgeronde behandeling van de
diverse studiemogelijkheden is gegeven. Het zal
dan ook verstandig zijn, indien men voor een be
paalde studie interesse heeft, een prospectus daar
over bij een opleidingsinstituut aan te vragen.
De bedoeling van deze serie artikelen was een
schets te geven van de mogelijkheden, die er voor
de functionarissen bij onze aangesloten banken zijn
om zich verder theoretisch te ontwikkelen, met an
dere woorden: te proberen hun een spoor te wij
zen, waarlangs het mogelijk zal zijn in onze orga
nisatie carrière te maken.
De moeilijkheid van het maken van een studie
keus blijft. Ons advies daarbij is echter, dat het
aanbeveling verdient om na het behalen van één of
meer diploma's opnieuw een andere studie aan te
vatten, aangezien men niet zo gauw ,,te veel" kan
leren. Naarmate de positie, die men gaat bekleden,
verantwoordelijker wordt, zal de mogelijkheid tot
studie dikwijls afnemen. Het is daarom verstandig
de „twintiger jaren" en zo mogelijk nog een
stukje daarna intensief voor studie te gebruiken.
Dat de studie van de medewerkers door onze or
ganisatie wordt toegejuicht, moge blijken uit de
gunstige regelingen, welke worden geadviseerd
voor vergoeding van lesgelden en voor het toeken
nen van gratificaties bij het behalen van diploma's.
Een jonge functionaris, die aan zijn toekomst
denkt, zal dan ook studeren. Daarom: de handen
uit de mouwen en aan de slag! Veel succesl
169