studiedagen gestart
Tal van uiteenlopende opleidingsactiviteiten krij
gen geleidelijk een plaats in onze organisatie. Een
jonge loot aan de nog niet zo oude stam der op
leidingen wordt gevormd door een reeks van
studiedagen, georganiseerd ten behoeve van de
staffunctionarissen der plaatselijke banken. Deel
nemers aan deze cursussen maken een achttal
studiedagen mee. Op deze dagen zal een reeks van
onderwerpen de revue passeren. Gezien de grote
belangstelling is het gezelschap in twaalf groepen
verdeeld. Drie groepen zullen steeds in Utrecht
samenkomen, de andere komen in verschillende
andere plaatsen bijeen.
Op 17 maart jl. werd in Groningen gestart met de
eerste studiedag. Na een algemene introductie door
de heer Van der Veen over de opzet van deze
studiedagen, werden inleidingen gehouden over een
drietal onderwerpen, namelijk de ontwikkeling van
het Nederlandse bankwezen, de structuur van onze
organisatie tegen de achtergrond van het ontwikke
len van de plaatselijke banken en de werkwijze van
zusterinstellingen in het buitenland.
De hierbij afgedrukte foto's geven een beeld van
de gang van zaken op de studiedagen. Na een
welkomstwoord, waarbij de deelnemers aan de
studiedagen onder andere uitgenodigd worden niet
alleen als toehoorders te fungeren, maar eveneens
actief aan de discussies deel te nemen (zonder
daarbij meningen en dergelijke onder stoelen of
bank te steken) volgt de eerste inleiding. Tijdens de
daarop volgende pauze bespreken de deelnemers
onderling het onderwerp en worden er vragen op
gesteld, welke in discussie aan de inleider worden
voorgelegd. De methode van dit onderling door
de deelnemers bespreken van vragen bevalt goed,
getuige de vele, soms lastige vragen, waarop ge-
antwoord moet worden.
Inmiddels is deze organisatiedag nog op een
drietal andere plaatsen gehouden en wel in
Leeuwarden, Hoogeveen en Utrecht.
Terugziende op de ervaring van de eerste drie
dagen mag geconstateerd worden, dat het enthou
siasme, waarmee men zich destijds in grote getalen
heeft opgegeven, nu tot uiting is gekomen in een
aandachtig luisteren naar de causerieën en in een
intensief deelnemen aan de discussies.
128