administratieve kanttekeningen Tussen de banken van onze organisatie bestaat de goede gewoonte elkaar in voorkomende ge vallen onderling diensten te verlenen. Het handelt hierbij om diensten van uiteenlopende aard. De hulp welke door de ene bank aan de andere wordt verleend, zal door beide partijen op de juiste wijze moeten worden benaderd, wil bereikt worden dat deze onderlinge dienstverleningen met de minst mogelijke moeite en op soepele wijze kunnen ge schieden. Regelmatig bereiken opmerkingen hierover de Centrale Bank. Enkele hiervan willen wij in dit ar tikel nader belichten. tekening van akten Een van de meest voorkomende gevallen waarin een beroep op een andere bank in de organisatie en ook wel eens op een bank buiten de eigen organisatie wordt gedaan, betreft het tekenen van akten. Dikwijls blijkt, dat degenen die de akten moeten ondertekenen niet in staat zijn zich te legitimeren. Vooral wanneer ook de echtgenote moet tekenen, blijkt legitimatie vrijwel nimmer mogelijk. Speciaal wanneer deze dienst wordt gevraagd van een bank die gevestigd is in een grotere plaats, kan van de functionarissen van deze bank niet worden verwacht, dat zij voldoende met de inwo ners, ook al zijn deze cliënt van de bank, bekend zijn. Het zal in deze gevallen beslist noodzakelijk zijn dat betrokkenen zich kunnen legitimeren. Wordt aan een andere bank het verzoek gericht akten te doen ondertekenen, dan mag deze bank verwachten dat voldoende informatie aan alle be trokken partijen wordt verstrekt zodat een en ander vlot kan verlopen. De vlotte afhandeling kan worden bevorderd door het geven van de volgende inlichtingen: 1. opgave van het juiste adres van de bank waar de ondertekenaars zich zullen moeten ver voegen; 2. de mededeling aan de verschillende personen, dat het noodzakelijk is voor behoorlijke legiti matie zorg te dragen; 3. toezending aan de bank van volledig ingevulde 94

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1966 | | pagina 32