studiemogelijkheden IV verschillende werkzaamheden in aanraking. Ver-
In het vorige artikel werd een toelichting gegeven op de
opleidingen voor de examens in de comptabele vakken,
welke voor onze organisatie van belang zijn en welke aan
sluiten bij de richtingaanwijzer, die in het salarisadviesrap
port wordt gegeven. Het artikel werd besloten met de toe
zegging een volgende maal iets te vertellen over de andere
studiemogelijkheden. Ditmaal derhalve een toelichting op de
bekende ,,bankcursus".
tweejarige schriftelijke cursus
De tweejarige schriftelijke cursus voor opleiding
van functionarissen in het bank- en effectenbedrijf
wordt verzorgd door de Stichting tot bevordering
van de studie van het Bank- en Effectenbedrijf te
Amsterdam.
Deze schriftelijke cursus wordt sedert 1945 ieder
jaar gegeven. Bovendien begint er jaarlijks een
mondelinge twee-jarige cursus te Amsterdam. Aan
de cursus kunnen medewerkers uit het gehele land
deelnemen.
Het doel van de cursus kan het best worden
weergegeven met hetgeen daarover in het pros
pectus voor de cursus 1966/1968 staat vermeld:
„Het bank- en effectenbedrijf is veelomvattend
en slechts weinigen in het bedrijf komen met alle
reweg de meesten komen slechts in contact met
werkzaamheden van één of meer bepaalde af
delingen of met die van een meer gespeciali
seerd kantoor. Van wat er verder alzo in het
bedrijf omgaat, krijgt men dus ten hoogste
enige notie, maar zeker geen duidelijk begrip.
Daarbij komt nog, dat veel van wat er in het be
drijf gebeurt, zijn eigenlijke zin vindt in het wijder
verband van het gehele maatschappelijke bestel
en dus pas werkelijk begrijpelijk wordt, wanneer
men enig begrip heeft van de rechtsorde, waarin
wij leven en van de economische wetten, die de
gang van zaken beheersen. Dit begrip kan men
echter niet in de praktijk van zijn dagelijkse
bezigheden opdoen; daarvoor is mede een theo
retische studie nodig".
Bij het lezen van deze regels wordt het duidelijk,
dat de raiffeisenbanken/boerenleenbanken toch
ten aanzien van de praktische doelstelling van de
85