Administratieve kanttekeningen Planning jaarafsluiting Bij het verschijnen van dit artikel is de na- jaarsdrukte bij de banken weer in volle gang. Enerzijds al het extra werk, dat moet worden verricht om de activiteiten voor de Raiffeisen- week in goede banen te leiden, anderszijds de voorbereidende maatregelen voor het werk rondom de jaarwisseling. Ook nu willen wij aan dacht schenken aan enkele noodzakelijke voor bereidende maatregelen. Materiaal Zowel in het belang van de bank alsook met het oog op een vlotte aflevering door de Mate riaalafdeling is het gewenst, dat in de komende periode aandacht wordt geschonken aan de voorraden materiaal, weike bij de bank aan wezig zijn. Indien men in de drukke periode regelmatig tot de ontdekking komt, dat bepaalde, noodzakelijke formulieren niet aanwezig zijn, zal dit onher roepelijk tot vertraging leiden in de uitvoering van het werk. Ook bij de Materiaalafdeling van de Centrale Bank en bij de verschillende drukkers zijn de laatste maanden van het jaar bijzonder druk Het normalewerk wordt dikwijls zeer ernstig ver stoord omdat te vaak aan spoedorders voorrang moet worden verleend. Wij willen u daarom adviseren alle voorraden te controleren, verouderd materiaal te vernie tigen en voor de aanvulling van materiaal spoe dig opdrachten te verstrekken. Planning van de administratieve werkzaamheden Om de gang van zaken zoveel mogelijk te bespoedigen, is het gewenst een planning te maken voor deze periode, welke kan bestaan uit twee delen, namelijk het tijdvak tot 31 decem ber 1965 en de eerste weken in het nieuwe jaar. Voor de komende periode tot 31 december is het bijzonder prettig te beschikken over een overzicht van werkzaamheden, welke gereed moeten zijn tegen het einde van het jaar. Op verschillende onderdelen kan een achter stand bestaan, zoals renteberekening, specifi- catiestaat diverse ontvangsten en uitgaven, transporten naar nieuwe kaarten en dergelijke. Beschikt men over een uitgewerkte staat, waarop alle „achterstand" staat opgesomd, dan is het gemakkelijker in een rustig moment aan het personeel opdracht te geven voor het uit voeren van dit werk. Door een juiste planning kan dikwijls overwerk worden voorkomen. Ook voor de tweede periode, namelijk de eerste weken van het nieuwe jaar, kan een op somming van de werkzaamheden een goede gang van zaken bevorderen. Indien de bank beschikt over meerdere perso neelsleden, is het zeer nuttig dat het opstellen van een dergelijk overzicht geschiedt door de persoon, die belast is met het toezicht op de administratie. In de eerste plaats kan deze zich beter in de problematiek verdiepen. Problemen welke hij op merkt, kunnen vroegtijdig worden besproken en aan de directeur/kassier van de bank kan een inzicht in de planning worden verstrekt. Verder kan de opstelling worden benut voor het maken van aantekeningen, welke kunnen worden gebruikt voor het volgende jaar. Aantekeningen over fouten in de voorberei ding, over verbetering in werkmethoden en formulieren, over het vergeten van onderdelen van het werk en dergelijke kunnen voor een volgende drukke periode zeer nuttig zijn. Ten slotte kan een dergelijke vastlegging van de planning, voorzien van kritische aantekenin gen, van groot belang zijn, wanneer in een volgend jaar met nieuwe mensen moet worden gewerkt. Bij banken van een grotere omvang is de directeur/kassier immers steeds minder be trokken in de dagelijkse gang van zaken. Door deze overzichten blijft hij op de hoogte van de gang van zaken en kan hij, indien nodig, in een volgend jaar gemakkelijker met nieuwe perso neelsleden de werkzaamheden bespreken. Ook in de nummers van september en oktober 1964 werden bepaalde facetten van de jaar afsluiting besproken. Wij willen daarom nog maals aandacht vragen voor deze artikelen. 305

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1965 | | pagina 31