ken krijgen, van de nodige financiën te voorzien
en de afwikkeling van de aanvragen zo snel
mogelijk te doen verlopen.
De georganiseerde landbouw zal de ontwik
keling van deze vorm van onmiddelijke hulp
verlening aan de door wateroverlast getroffenen
zeker met bijzondere belangstelling volgen, te
meer nu deze hulpverlening een (ongewilde)
toetssteen vormt voor de Algemene Bijstands
wet.
Hoewel hier sprake is van een recht op bij
stand en niet van een gunst mag men
overigens niet vergeten dat het voor velen een
moeilijke gang zal zijn bij de gemeente te
moeten aankloppen. Daarom is het vooral ook
psychologisch van grote betekenis dat de land
bouworganisaties bij het indienen van aan
vragen worden ingeschakeld.
Inventarisatie
Teneinde een concreet overzicht te hebben
van de door de overvloedige regenval en on
voldoende waterafvoer aangerichte schade,
heeft het Landbouwschap besloten tot een in
ventarisatie. Met name in de gebieden waar het
overgrote deel der bedrijven is getroffen door
wateroverlast zal de omvang van de schade
worden nagegaan. Daarnaast bestaat de ge
legenheid tot aanmelding der schade door alle
boeren en tuinders die te kampen hebben met
een ernstige oogstderving.
Hoewel deze inventarisatie volledig onder
verantwoordelijkheid van het Landbouwschap
plaats vindt en dus geen tegemoetkoming van
de overheid voor de geleden schade in het
vooruitzicht stelt, heeft deze inventarisatie toch
zeker nut. Men kan met name nagaan of de
Bijstandswet voldoende mogelijkheden biedt om
in dergelijke noodgevallen te helpen. Bovendien
kan men, indien zulks nodig mocht blijken, aan
de hand van de verzamelde gegevens verder
gaande voorstellen doen ter tegemoetkoming in
de schade voor hen die het zwaarst zijn ge
troffen.
Het Landbouwschap acht het voorts ook van
groot belang dat bij de thans geschapen moge
lijkheid tot middeling van het fiscaal inkomen
over drie jaar ook het jaar 1964 wordt betrok
ken. Anders zou de huidige slechte liquiditeits
positie van vele bedrijven nog worden ver
ergerd door een hoge belastingheffing over de
gunstige uitkomsten van 1964.
In vele probleemgebieden wordt de water
overlast mede veroorzaakt door achterstand in
de waterstaatkundige en waterschapswerken.
De georganiseerde landbouw dringt er dan ook
met klem bij de regering op aan, dat versnel
ling van deze werken plaatsvindt waardoor
een betere beheersing van de waterstand mo
gelijk wordt.
Gevolgen voor prijsvorming
De wateroverlast leidt voor vele veehouderij
bedrijven die moesten bijvoederen en hun hooi
oogst verloren zagen gaan, niet alleen tot hoge
voederrekeningen maar dwingt ook tot verkoop
van vee waarvoor geen voer is. Waar de rund
veestapel toch reeds ruim is, zal de uitstoot ten
gevolge van de slechte ruwvoedervoorziening
deze herfst wel eens zeer groot kunnen zijn.
Dit zou kunnen leiden tot een ernstige
prijsval, ook al zou, via een aantal maatregelen,
een rundvlees-dabacle kunnen worden voor
komen zoals deze zich enkele jaren geleden bij
een soortgelijke situatie heeft voorgedaan. Men
vreest van deze uitstoot van de rundveestapel
ook een prijsdrukkende werking op het varkens
vlees. Overigens hebben de varkensvleesprijzen
zich de laatste tijd behoorlijk weten te hand
haven. De consumptie is gestegen; blijkbaar
hebben we de zo zeer gevreesde varkensberg
opgegeten.
In de akkerbouw zijn het vooral de erwten,
de karwij, het vlas en het graszaad, maar ook
vele percelen aardappelen, die ernstig van de
regen hebben geleden. De oogstderving wordt
bij de produkten met vaste prijzen zoals de
granen, suikerbieten en fabrieksaardappelen
niet goedgemaakt door een zoveel hoger prijs
peil. Alleen bij de consumptie- en pootaard-
appelen bestaat deze mogelijkheid, hoewel dit
tot op heden nog niet in de prijsvorming tot
uiting is gekomen.
Tuinbouw
De volle-grondstuinbouw, met enkele slechte
jaren achter de rug, heeft dit jaar minder ver-
249