ken krijgen, van de nodige financiën te voorzien en de afwikkeling van de aanvragen zo snel mogelijk te doen verlopen. De georganiseerde landbouw zal de ontwik keling van deze vorm van onmiddelijke hulp verlening aan de door wateroverlast getroffenen zeker met bijzondere belangstelling volgen, te meer nu deze hulpverlening een (ongewilde) toetssteen vormt voor de Algemene Bijstands wet. Hoewel hier sprake is van een recht op bij stand en niet van een gunst mag men overigens niet vergeten dat het voor velen een moeilijke gang zal zijn bij de gemeente te moeten aankloppen. Daarom is het vooral ook psychologisch van grote betekenis dat de land bouworganisaties bij het indienen van aan vragen worden ingeschakeld. Inventarisatie Teneinde een concreet overzicht te hebben van de door de overvloedige regenval en on voldoende waterafvoer aangerichte schade, heeft het Landbouwschap besloten tot een in ventarisatie. Met name in de gebieden waar het overgrote deel der bedrijven is getroffen door wateroverlast zal de omvang van de schade worden nagegaan. Daarnaast bestaat de ge legenheid tot aanmelding der schade door alle boeren en tuinders die te kampen hebben met een ernstige oogstderving. Hoewel deze inventarisatie volledig onder verantwoordelijkheid van het Landbouwschap plaats vindt en dus geen tegemoetkoming van de overheid voor de geleden schade in het vooruitzicht stelt, heeft deze inventarisatie toch zeker nut. Men kan met name nagaan of de Bijstandswet voldoende mogelijkheden biedt om in dergelijke noodgevallen te helpen. Bovendien kan men, indien zulks nodig mocht blijken, aan de hand van de verzamelde gegevens verder gaande voorstellen doen ter tegemoetkoming in de schade voor hen die het zwaarst zijn ge troffen. Het Landbouwschap acht het voorts ook van groot belang dat bij de thans geschapen moge lijkheid tot middeling van het fiscaal inkomen over drie jaar ook het jaar 1964 wordt betrok ken. Anders zou de huidige slechte liquiditeits positie van vele bedrijven nog worden ver ergerd door een hoge belastingheffing over de gunstige uitkomsten van 1964. In vele probleemgebieden wordt de water overlast mede veroorzaakt door achterstand in de waterstaatkundige en waterschapswerken. De georganiseerde landbouw dringt er dan ook met klem bij de regering op aan, dat versnel ling van deze werken plaatsvindt waardoor een betere beheersing van de waterstand mo gelijk wordt. Gevolgen voor prijsvorming De wateroverlast leidt voor vele veehouderij bedrijven die moesten bijvoederen en hun hooi oogst verloren zagen gaan, niet alleen tot hoge voederrekeningen maar dwingt ook tot verkoop van vee waarvoor geen voer is. Waar de rund veestapel toch reeds ruim is, zal de uitstoot ten gevolge van de slechte ruwvoedervoorziening deze herfst wel eens zeer groot kunnen zijn. Dit zou kunnen leiden tot een ernstige prijsval, ook al zou, via een aantal maatregelen, een rundvlees-dabacle kunnen worden voor komen zoals deze zich enkele jaren geleden bij een soortgelijke situatie heeft voorgedaan. Men vreest van deze uitstoot van de rundveestapel ook een prijsdrukkende werking op het varkens vlees. Overigens hebben de varkensvleesprijzen zich de laatste tijd behoorlijk weten te hand haven. De consumptie is gestegen; blijkbaar hebben we de zo zeer gevreesde varkensberg opgegeten. In de akkerbouw zijn het vooral de erwten, de karwij, het vlas en het graszaad, maar ook vele percelen aardappelen, die ernstig van de regen hebben geleden. De oogstderving wordt bij de produkten met vaste prijzen zoals de granen, suikerbieten en fabrieksaardappelen niet goedgemaakt door een zoveel hoger prijs peil. Alleen bij de consumptie- en pootaard- appelen bestaat deze mogelijkheid, hoewel dit tot op heden nog niet in de prijsvorming tot uiting is gekomen. Tuinbouw De volle-grondstuinbouw, met enkele slechte jaren achter de rug, heeft dit jaar minder ver- 249

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1965 | | pagina 7