jaren echter sterk uitgebreid. De uitbreiding van het dienstenpakket en de steeds verdergaande groei van de organisatie hebben ertoe bijge dragen dat deze cursus in het leven is geroe pen. In onze tijd van automatisering en specia lisatie is een goede vooropleiding onontbeer lijk, hoewel ook aan de persoonlijke eigen schappen van de medewerkers op de banken grote waarde wordt toegekend. ,,Er wachten u inspannende maanden. Dat zult u zich bewust zijn. Gebruik ze goed. Ik houd er niet van spookbeelden op te roepen, maar één ding is toch wel duidelijk, dit is een ge vaarlijke wereld voor de ongeschoolde, voor hem die geen vak kent. Als eenmaal mechani sering of automatisering goed vat op onze samenleving krijgt, zoals dat in de Verenigde Staten het geval is, dan zal ook hier de werk loosheid, ook in de hoogconjunctuur, ons per manent begeleiden. Er is dan bij alle welvaart geen werk voor degenen die niet mee kunnen komen. Ze komen nimmer aan de beurt. Het is een voorrecht een goede opleiding te mogen volgen. Ik wens u alle succes toe. Daarbij vergeet ik niet de docenten. De heer Van der Veen en zijn staf. U hebt tezamen een zware taak op u ge nomen. Wij hebben u deze, vol vertrouwen op uw toewijding en enthousiasme, op de schou ders gelegd." Aldus besloot de heer Keijser zijn toespraak. Na de heer Keijser richtte de heer Roetering zich tot de cursisten. In zijn welkomswoord zei hij: ,,ln de organisatie van onze Centrale Bank is de opleiding althans voorlopig geplaatst naast de controle- en adviesdienst van de af deling Inspectie, onder de hoofdinspecteur. Ik kan u dus tot mijn afdeling rekenen en het is mij begrijpelijk nog nooit overkomen 21 nieuwelingen daarbij tegelijkertijd te kunnen begroeten en verwelkomen." De heer Roetering wees de cursisten erop, dat zij in de toekomst als functionaris bij een lokale bank veel met de afdeling Inspectie te maken zullen hebben, dat in feite de functio narissen van deze afdeling met hen moeten samenwerken. Straks zullen de cursisten van thans met zeer velen van andere aangesloten banken werken aan de belangen van onze mooie organisatie, verdergaande in het voetspoor van Raiffeisen. Onze organisatie heeft een groot maatschap pelijk karakter. Als voorbeeld noemt de heer Roetering de aan onze organisatie toever trouwde spaargelden tot een bedrag van 4,5 miljoen. Een dergelijk bedrag aan toevertrouwde gelden vraagt een grote verantwoordelijkheid van hen die belast zijn met het beheer van deze gelden. Spreker wees erop, dat de aangesloten ban ken autonoom zijn, met een eigen verantwoor delijkheid, een eigen bestuur en raad van toe zicht. De directeur/kassier en zijn medewerkers dienen voor de uitvoering van de genomen be sluiten zorg te dragen. Na een uiteenzetting te hebben gegeven van de taken van de verantwoordelijke functionaris sen in onze organisatie en na gewezen te heb ben op de dienende taak van de medewerkers in de Raiffeisenorganisatie eindigde de heer Roetering met de woorden: „Moge u het dienende en vertrouwenwinnende aspect van uw toekomstige functie zien als de kern daar van. Dit dient niet alleen straks maar ook nu reeds te gelden. Nu in de cursus bij de Centrale Bank, dan bij de lokale banken tijdens de stage perioden en na de cursus, wanneer u een zelf standige functie zult hebben gekregen." Als laatste spreker richtte de cursusleider, de heer Van der Veen, het woord tot de aan wezigen. Hij dankte de directie voor het aan hem toevertrouwen van deze moeilijke maar boeiende taak. Er werd veel voorbereidend werk verricht, niet in het minst door de docen ten. Het voorbereiden van lessen vraagt veel tijd, in vele gevallen vrije tijd. Dank voor al het geen zij reeds verzetten en dat wat zij in de toekomst nog zullen moeten verzetten. De heer Van der Veen wenste de cursisten geluk, dat zij door de strenge selectie zijn heen- gekomen. Verwacht mag worden, dat zij zich met hun hele persoon zullen inzetten, opdat deze cursus, die wordt gekenmerkt door de woorden „primeur" en „experiment", een suc ces zal worden. Na het officiële gedeelte werden de cursisten door het bankgebouw geleid en na de lunch pauze werd met de lessen van de Raiffeisen- cursus begonnen. 254

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1965 | | pagina 12