jaren echter sterk uitgebreid. De uitbreiding van
het dienstenpakket en de steeds verdergaande
groei van de organisatie hebben ertoe bijge
dragen dat deze cursus in het leven is geroe
pen. In onze tijd van automatisering en specia
lisatie is een goede vooropleiding onontbeer
lijk, hoewel ook aan de persoonlijke eigen
schappen van de medewerkers op de banken
grote waarde wordt toegekend.
,,Er wachten u inspannende maanden. Dat zult
u zich bewust zijn. Gebruik ze goed. Ik houd
er niet van spookbeelden op te roepen, maar
één ding is toch wel duidelijk, dit is een ge
vaarlijke wereld voor de ongeschoolde, voor
hem die geen vak kent. Als eenmaal mechani
sering of automatisering goed vat op onze
samenleving krijgt, zoals dat in de Verenigde
Staten het geval is, dan zal ook hier de werk
loosheid, ook in de hoogconjunctuur, ons per
manent begeleiden. Er is dan bij alle welvaart
geen werk voor degenen die niet mee kunnen
komen. Ze komen nimmer aan de beurt. Het is
een voorrecht een goede opleiding te mogen
volgen.
Ik wens u alle succes toe. Daarbij vergeet ik
niet de docenten. De heer Van der Veen en zijn
staf. U hebt tezamen een zware taak op u ge
nomen. Wij hebben u deze, vol vertrouwen op
uw toewijding en enthousiasme, op de schou
ders gelegd." Aldus besloot de heer Keijser
zijn toespraak.
Na de heer Keijser richtte de heer Roetering
zich tot de cursisten. In zijn welkomswoord zei
hij: ,,ln de organisatie van onze Centrale Bank
is de opleiding althans voorlopig geplaatst
naast de controle- en adviesdienst van de af
deling Inspectie, onder de hoofdinspecteur. Ik
kan u dus tot mijn afdeling rekenen en het is
mij begrijpelijk nog nooit overkomen 21
nieuwelingen daarbij tegelijkertijd te kunnen
begroeten en verwelkomen."
De heer Roetering wees de cursisten erop,
dat zij in de toekomst als functionaris bij een
lokale bank veel met de afdeling Inspectie te
maken zullen hebben, dat in feite de functio
narissen van deze afdeling met hen moeten
samenwerken.
Straks zullen de cursisten van thans met zeer
velen van andere aangesloten banken werken
aan de belangen van onze mooie organisatie,
verdergaande in het voetspoor van Raiffeisen.
Onze organisatie heeft een groot maatschap
pelijk karakter. Als voorbeeld noemt de heer
Roetering de aan onze organisatie toever
trouwde spaargelden tot een bedrag van 4,5
miljoen. Een dergelijk bedrag aan toevertrouwde
gelden vraagt een grote verantwoordelijkheid
van hen die belast zijn met het beheer van deze
gelden.
Spreker wees erop, dat de aangesloten ban
ken autonoom zijn, met een eigen verantwoor
delijkheid, een eigen bestuur en raad van toe
zicht. De directeur/kassier en zijn medewerkers
dienen voor de uitvoering van de genomen be
sluiten zorg te dragen.
Na een uiteenzetting te hebben gegeven van
de taken van de verantwoordelijke functionaris
sen in onze organisatie en na gewezen te heb
ben op de dienende taak van de medewerkers
in de Raiffeisenorganisatie eindigde de heer
Roetering met de woorden: „Moge u het
dienende en vertrouwenwinnende aspect van
uw toekomstige functie zien als de kern daar
van. Dit dient niet alleen straks maar ook nu
reeds te gelden. Nu in de cursus bij de Centrale
Bank, dan bij de lokale banken tijdens de stage
perioden en na de cursus, wanneer u een zelf
standige functie zult hebben gekregen."
Als laatste spreker richtte de cursusleider,
de heer Van der Veen, het woord tot de aan
wezigen. Hij dankte de directie voor het aan
hem toevertrouwen van deze moeilijke maar
boeiende taak. Er werd veel voorbereidend
werk verricht, niet in het minst door de docen
ten. Het voorbereiden van lessen vraagt veel
tijd, in vele gevallen vrije tijd. Dank voor al het
geen zij reeds verzetten en dat wat zij in de
toekomst nog zullen moeten verzetten.
De heer Van der Veen wenste de cursisten
geluk, dat zij door de strenge selectie zijn heen-
gekomen. Verwacht mag worden, dat zij zich
met hun hele persoon zullen inzetten, opdat
deze cursus, die wordt gekenmerkt door de
woorden „primeur" en „experiment", een suc
ces zal worden.
Na het officiële gedeelte werden de cursisten
door het bankgebouw geleid en na de lunch
pauze werd met de lessen van de Raiffeisen-
cursus begonnen.
254