Administratieve kanttekeningen Nieuw personeel Na de vakantieperiode zullen weer veel jonge mensen in dienst treden bij de banken van onze organisatie. Voor velen van hen zal het de eerste keer zijn dat zij na de school in de maatschappij aan het werk zullen gaan. Deze overgang is groot en van de zijde van de personeelsleden van de banken zal hiervoor het nodige begrip en ge duld moeten worden opgebracht. Inwerkperiode Deze eerste periode op de bank is zeer be langrijk en de eerste weken zijn vaak van be slissende betekenis of het nieuw aangenomen personeelslid zal uitgroeien tot een bruikbare kracht of niet. De tijd na de vakanties is echter ook voor de personeelsleden van de bank een vrij drukke tijd omdat bepaalde werkzaamheden zijn uitge steld tot na de vakantie. Toch willen wij met klem adviseren voldoende aandacht te schenken aan deze jonge perso neelsleden, zowel in het belang van hen als in het belang van het bedrijf. Introductie De eerste dag is de meest geschikte voor het afdoen van verschillende zaken, zoals het voor stellen aan de andere personeelsleden, het wegwijs maken in het kantoor, het invullen van de verschillende formulieren en kaarten voor de personeelsadministratie, het op duidelijke wijze vastleggen van bepaalde gemaakte afspraken inzake vakantieregeling, salarisregeling e.d.. Het is bijzonder belangrijk, dat een perso neelslid goed op de hoogte is van de verschil lende regelingen, welke voor hem of haar gel den, zodat hieromtrent later geen misverstand en daardoor een minder prettige verhouding ontstaat. Helaas wordt in de praktijk deze zaak wel eens tot een later tijdstip uitgesteld. Instructie Alvorens met de eigenlijke instructie te be ginnen zal moeten worden vastgesteld wat tot de taak van het nieuwe personeelslid behoort. Tevens zal moeten worden bepaald, wat zijn taak is op zeer korte termijn en wat zijn taak behelst op langere termijn. De instructie zal moeten geschieden op een duidelijke wijze waarbij niet te veel tegelijk moet worden behandeld. Een bepaalde taak moet eerst worden be sproken, daarna zal het nuttig zijn dat de werk zaamheden worden voorgedaan, terwijl ten slotte het nieuwe personeelslid zelf deze taak zal moeten uitvoeren. Degene, die de instruc tie heeft gegeven, zal grondig het uitgevoerde werk moeten controleren. In de nummers van de Raiffeisen-Bode van maart, april en mei 1964 werd aan de wijze van instrueren aandacht geschonken. Het vormen en opleiden van een nieuwe kracht vergt veel tijd van de erbij betrokken functionaris. Ook het feit dat verschillende banken vaak na vrij korte tijd deze mensen weer zien vertrekken naar andere werkgevers kan er aanleiding toe zijn dat aan de opleiding steeds minder tijd wordt besteed, omdat men vreest veel werk voor niets te verrichten. Toch willen wij ondanks bepaalde tegenslagen alle aandacht vragen voor dit essentiële deel van het werk van de leidinggevende functiona ris van onze banken opdat mede door deze goede instructie het verloop in de toekomst zal verminderen. De sfeer bij een bepaalde bank is vaak be palend voor het verloop in het aantal perso neelsleden. Een onderdeel van de goede sfeer bij een bank is de eerste ontvangst van de nieuwelingen en het geduld en de aandacht welke worden opgebracht om hen een goede kans te geven. Opleiding Niet alleen de instructie ter plaatse is belang rijk, maar ook de stimulans, welke aan deze personen wordt gegeven om door verdere stu die zich te ontwikkelen. Afhankelijk van de reeds behaalde diploma's is het nuttig dat jonge krachten gaan studeren, b.v. voor het praktijkdiploma boekhouden, het diploma M B A. (Moderne Bedrijfsadministratie), het diploma S.P.D. (Staats Praktijkdiploma Boekhouden) of M.O. Boekhouden. 739

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1965 | | pagina 45