ouderde drijfnetloggers sneller buiten bedrijf te
stellen. (In 1954 waren er nog 203 in bedrijf, in
1964 waren dat er nog 30).
Van groot belang is de premie welke is inge
steld om tot verbetering van de kwaliteit van de
aangevoerde vis te komen Met de kwaliteit van
door Deense en Zweedse vissers aangevoerde
vis konden de Nederlandse vissers niet goed
meer concurreren. De beschikbaar gestelde
subsidie maakt het mogelijk de nodige kosten
te maken om met behulp van de z.g. kistjes
methode de kwaliteit van de aangevoerde vis
aanzienlijk te verbeteren.
Ook de stimulering door subsidiëring van het
opzoeken van andere visgronden maakt het mo
gelijk de noodzakelijke aanloopkosten te maken
om goede visgronden op te sporen, waar men
tot nog toe niet viste.
Uit al deze maatregelen blijkt een veranderde
houding van de overheid t.o.v. de visserij, waar
door de toekomst van de visserij met meer ver
trouwen kan worden tegemoet gezien.
Financiering van de visserij
De volgende tabel geeft inzicht in de finan
ciering van de investeringen in schepen en
motoren van de visserij.
Aanta
Totaa
c
O
E
S/lln. gld.
Waarvan
grote zeevisserij
Aantal
S Min. gld.
co E
Waarvan
kleine zeevisserij
Aantal
S 5 Min. gld.
8" o
"F, o
w E
1954
43
44
7,3
5
4
2,9
20
16
3,4
1955
44
47
10,6
10
5
5,6
20
10
3,9
1956
43
38
11.6
11
4
6,2
18
12
4,3
1957
29
67
12,5
10
2
7,8
9
12
3,3
1958
39
45
11.2
8
2
6,3
15
15
3,8
1959
81
53
18,2
7
3
6,2
34
17
9,5
1960
98
79
26,7
13
12,6
37
11
10,1
1961
93
17
27,9
9
8,6
53
6
14,8
1962
64
59
23,0
9
2
8,2
39
15
11,8
1963
74
52
32,9
13
6
14,2
51
21
16,9
1964
58
71
30,4
8
9,8
41
20
17,0
Uit deze tabel blijkt dat er in de jaren 1954
t/m 1964 ruim 200 miljoen gulden werd ge
ïnvesteerd in nieuwe schepen en nieuwe mo
toren. Ongeveer de helft daarvan had betrek
king op kotters van schipper-eigenaren ter
kleine zeevisserij. In deze investeringen zijn
niet begrepen de bedragen die nodig waren
voor het kopen van tweedehands vaartuigen.
Deze bedragen zijn wel begrepen in de vol
gende tabel (nieuw ingeschreven scheepshypo-
theken op vissersvaartuigen). (Zie blz. 227).
Vergelijking van de gemiddelde kredieten
leert, dat de scheepshypotheekbanken grotere
objecten, in dit geval trawlers, financieren. De
andere banken, waaronder de Raiffeisenban-
ken, financieren gemiddeld kleinere bedragen
voor kotters van schippers-eigenaren.
226