Garnalenvisserij
Het aantal vaartuigen waarmede uitsluitend
de garnalenvisserij wordt beoefend is aanzien
lijk gestegen, terwijl ook het gemiddeld motor-
Aantal kotters waarvan de garnalenvisserij hoofd
bedrijf is
Gem. motorvermogen in pk
Gem. bedrijfsresultaat in f 1.000,
Brutobesomming
Breskens-Vlissingen a)
Arnemuiden a)
Harlingen b)
Zoutkamp c)
Netto-overschot
Breskens-Vlissingen
Arnemuiden
Harlingen
Zoutkamp
Arbeidsloon
Breskens-Vlissingen
Arnemuiden
Harlingen
Zoutkamp
a) 80 pk en meer
b) 60 pk en meer
c) 45 pk en meer
Bron: L.E.I.
Een deel van de garnalen wordt uitgevoerd;
ongepeld naar Frankrijk. Het voornaamste aan-
voergebied voor deze garnalen is Zeeland, zij
het dat in 1964 de Waddenzeevissers een
groter kwantum hebben geleverd.
De Waddenzee levert vooral de z.g. pellerij
garnalen, garnalen die na in huisindustrie te zijn
gepeld in hoofdzaak naar België worden ge
ëxporteerd.
Het binnenlands verbruik van consumptie
garnalen is gering als gevolg van de hoge prijs.
vermogen is toegenomen. Het volgende over
zicht geeft een inzicht in de omvang van de
vloot en de bedrijfsresultaten.
1954 1960 1962 1964
265 289
93 104
84 81
77 79
48 52
39 44
17 6
12 6
9 6
7 6
10 10
9 9
7 8
7 7
Structuurbeleid
Van belang voor de verdere ontwikkeling van
de Nederlandse visserij is de grotere belang
stelling welke door de overheid voor de visserij
wordt getoond. Dit komt met name tot uitdruk
king in het structuurbeleid voor de visserij dat
thans door de minister van Landbouw en Vis
serij wordt gevoerd.
Om tot sanering van de grote zeevisserij te
komen is er een slooppremie ingesteld om het
voor de reders aantrekkelijk te maken de ver-
35
40
225