Een bewijs dat steeds meer banken de publi citeit gaan zien als een wezenlijk onderdeel van de bedrijfsvoering. Veel banken maken reeds gebruik van de diensten van genoemde afdeling, als het gaat om het samenstellen van een publiciteitsplan, het voorbereiden van een spaaractie, het orga niseren van een kindervoorstelling, het verzor gen van drukwerken en voor nog veel meer. Inderdaad voor nog veel meer, want de afde ling Publiciteit kan nog veel meer voor de aan gesloten banken doen, mits zij op tijd komen. Dat is het punt waarom het hier gaat. Een verantwoord publiciteitsvoorstel is niet iets, dat zo maar even in elkaar gezet kan worden, een spaaractie al evenmin. Folders kunnen niet al tijd van de ene dag op de andere geleverd wor den, omdat drukkerijen ook hun planning heb ben, waar niet steeds een spoedorder tussen- geschoven kan worden. Ook het vervaardigen van speciale advertenties en het drukmateriaal ervoor vergt veel tijd; artiesten voor een feest programma dienen lang van tevoren te worden geëngageerd en zo zouden wij kunnen door gaan. Het komt echter hierop neer, dat de afdeling Publiciteit voor het uitwerken en uitvoeren van bepaalde plannen tijd nodig heeft. Bovendien hebben wij met zoveel banken te doen, dat het onmogelijk is al deze banken tegelijk van dienst te zijn. Als u van plan bent de afdeling Publiciteit in te schakelen voor een spaaractie, voor een ad vertentiecampagne, voor een huis-aan-huis ver spreiding of waarvoor dan ook, dan is het be slist noodzakelijk, dat u tijdig contact opneemt. Zelfs als de juiste datum van uw spaaractie nog niet bekend is, adviseren wij u toch ons zo vroeg mogelijk te bellen. Dan kunnen in ieder geval de voorbereidingen vast worden getrof fen. In het algemeen kan gesteld worden dat u een termijn van minstens 6 weken in acht moet nemen, wilt u niet het risico lopen, dat de afde ling Publiciteit u niet meer van dienst kan zijn. Een termijn van tenminste 6 weken is heus no dig! Waarschuwing Reeds verschillende malen hebben wij erop gewezen in dit blad en per circulaire dat zich regelmatig bij de banken personen melden, die acquisitie plegen voor advertenties in wel komstboekjes, telefoon- en beroepengidsen, almanakken e.d. Hoewel wij ons ervan bewust zijn, dat wij hen niet allen over één kam mogen scheren, menen wij de banken niet genoeg te kunnen waar schuwen voor dit soort acquisiteurs. Dezer da gen bereikte ons het bericht, dat er momenteel weer iemand bezig is bij de banken adverten ties te werven voor een bepaalde fotowed strijd". Er worden daarbij foto's getoond van andere raiffeisenbanken/boerenleenbanken, die reeds aan een dergelijke campagne" zouden hebben meegedaan. Naar aanleiding van het optreden van deze persoon willen wij de ban ken nogmaals nadrukkelijk adviseren geen za ken te doen met deze acquisiteurs. Vaak heeft men te doen met onbetrouwbare personen en komt er van de gemaakte afspraken en gedane beloftes heel weinig terecht. Om nog maar te zwijgen van die gevallen waarbij de plaatsings kosten, of althans de helft daarvan, bij vooruit betaling zijn voldaan en de tegenpartij geheel in gebreke is gebleven. De publiciteitswaarde van advertenties in uit gaven waarvoor genoemde personen op pad zijn in zeer gering. Adverteren is goed, maar lukraak adverteren in willekeurige uitgaven is erger dan helemaal niet adverteren. Het is geld verspilling. Als u wilt adverteren en wij kunnen u dat van harte aanbevelen dan moet het op ver antwoorde wijze gebeuren. Daarbij bedoelen wij niet alleen de inhoud en de vormgeving van de advertentie, maar hebben wij ook het oog op een verantwoorde keuze uit de bladen, op de frequentie waarmee geadverteerd wordt e.d. Met betrekking tot dit soort zaken is het aan te bevelen contact op te nemen met de afdeling Publiciteit. Men zal u gaarne behulpzaam zijn bij het op verantwoorde wijze samenstellen van een advertentiecampagne. Daar zult u meer pro fijt van hebben dan van incidentele advertenties in dubieuze uitgaven. 167

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1965 | | pagina 9