Banknoten Internationaal overleg in Salzburg In mei vond voor de vijfde achtereenvolgende maal het jaarlijkse internationale overleg plaats inzake publiciteit van landbouwkredietorganisa ties. Het Oostenrijkse Salzburg herbergde ver tegenwoordigers van België, Duitsland, Frank rijk, Italië, Oostenrijk, Zwitserland en Nederland. Was het in 1964 België, dat zich bij dit over leg aansloot, dit jaar kon de vertegenwoordiger van Zwitserland als nieuwe deelnemer aan de gesprekken worden begroet. De discussie handelde o.a. over het probleem van de kosten van reclameacties, public-rela- tion en propagandavoering. Evenals in Neder land is men in het buitenland van mening, dat het onmogelijk is te komen tot het opstellen van vaststaande normen op dit punt. De kosten van publiciteit hangen te nauw samen met de mo gelijkheden van de betrokken banken en de situatie in de werkgebieden. Men was het er over eens, dat het winnen en behouden van cliënten in de huidige Europese maatschappij gepaard gaat met hoge kosten. De vertegenwoordiger van Zwitserland ver meldt, dat in zijn land voor de kosten verbonden aan publiciteit een richtlijn wordt geadviseerd van gemiddeld 2 %0 van het balanstotaal. Hierbij wordt aangevoerd, dat dit promillage hoog mag schijnen, maar dat dan ook een zeer regelma tige en veelsoortige publiciteit van hoog kwali- tief karakter mogelijk is en noodzakelijk, gezien de concurrentie. In nauw verband met het kostenvraagstuk staat in de verschillende Europese landen (even als in toenemende mate in onze Nederlandse organisatie) de noodzaak van samenwerking van zusterbanken op publiciteitsgebied. Een be langrijke kostenbesparing alsmede een meer doeltreffende uitwerking pleiten voor samenwer king. Overigens kwam men tot de conclusie dat gezamenlijke publiciteit pas zin heeft, wanneer iedere bank eerst voor zich een eigen plan heeft opgesteld en dan vaststelt wat men gezamenlijk kan en moet doen. De stelregel kan zijn: Wat men zinvol met anderen samen kan doen, moet men niet alleen doen. Maar ook: wat zinvol is om alleen te doen, moet men niet met anderen doen. Geen samen werking dus terwille van de samenwerking al leen. Met betrekking tot de waardering binnen eigen organisaties van de publiciteit kon wor den vastgesteld, dat deze de laatste jaren sterk gestegen is. De verschillende organisaties er kennen de publiciteit als een normaal onderdeel van de bedrijfsvoering. De tijd is voorbij dat men in het landbouwkredietwezen de publiciteit als „Spielerei" beschouwt. De Raiffeisenspaarweek vormt nu ook voor België, een deel van Frankrijk en Zwitserland een actueel punt. De ervaringen van de anderen met name Duitsland, Oostenrijk en Nederland, maken het voor de anderen aantrekkelijk een Raiffeisenspaarweek voor 1966 te overwegen. Over het verstrekken van geschenken tijdens de spaarweek lopen de meningen uiteen. In Oostenrijk biedt men de aangesloten banken een geschenkenlijst aan van ruim 300 artikelen! Wij kunnen nog vermelden, dat in Salzburg ook gesproken is over samenwerking op het gebied van de reisdeviezenreclame en het voor nemen om gezamenlijk een spel uit te brengen, dat geschikt is voor de schooljeugd van de la gere scholen. In Duitsland is men reeds bezig met de voor bereidingen van het „Raiffeisen-Gedenkjahr" in 1968. Men hoopt dan in Frankfurt vertegenwoor digers van Raiffeisenorganisaties uit alle wereld delen te ontvangen. Al met al was de gedachtenwisseling over publiciteitsaangelegenheden nuttig, vooral om dat blijkt dat veel problemen in het buitenland ook onze problemen zijn. Kennis van eikaars theorieën en oplossingen draagt ongetwijfeld bij tot verheldering en wellicht tot vernieuwing in eigen land en organisatie. Tijdig contact opnemen De afdeling Publiciteit mag zich verheugen in een grote belangstelling van de zijde van de aangesloten banken. Dat is een goed teken. 166

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1965 | | pagina 8