Administratieve kanttekeningen Vakantie Bij het verschijnen van dit nummer van de Raiffeisen-Bode zijn de vakanties weer volop aan de gang. Naast de vele genoegens, welke zijn verbon den aan de vakantie, vergt deze periode ook vaak een goede voorbereiding om zoveel moge lijk zorgeloos te kunnen genieten van de tijd. Planning Reeds bij de planning dient er rekening mee gehouden te worden, dat steeds een minimale bezetting bij de bank aanwezig is. Zowel bij de grote banken als bij de kleine banken vormt dit een moeilijk probleem. Op de kantoren zal steeds iemand aan wezig moeten zijn, welke de bevoegdheid bezit de nodige stukken te ondertekenen. Dit geldt voor het afgeven van bewijzen van stortingen in spaarboekjes en kwitanties, als ook voor het tekenen van de stukken bestemd voor de Cen trale Bank, de Postcheque- en Girodienst en andere instellingen. Voor zover hierin niet is voorzien zal een dergelijke verlening van tekeningsbevoegdheid, welke misschien voor korte tijd wordt verleend, door het bestuur moeten worden vastgelegd in de notulen. Voorbereiding Een belangrijk punt in de voorbereiding is wel, dat zoveel mogelijk de lopende zaken worden afgewerkt. Hierbij zal speciaal aandacht moeten worden geschonken aan die zaken, welke de betrokken persoon altijd zelf behandelt. Het overnemen van zaken, welke niet geheel zijn afgewerkt is bijzonder moeilijk. Indien de directeur/kassier zelf met vakantie gaat is uiteraard de meeste voorbereiding nood zakelijk. Het is gewenst, dat het bestuur tijdig op de hoogte is in welke periode deze functio naris niet op de bank aanwezig is. Bijzondere maatregelen Wij willen verder nog een aantal maatregelen opsommen, welke noodzakelijk zijn in verband met de vakantie. In de eerste plaats is noodzakelijk de over dracht van kasgelden en andere waardepa pieren, welke bij de bank aanwezig zijn. Deze overdracht zal duidelijk moeten worden vast gelegd zodat later geen verschil van mening kan ontstaan. Verder is de overdracht van de lopende za ken noodzakelijk, opdat de vervanger voldoende inzicht heeft en daardoor meerdere zaken kan afwerken. Aan de Centrale Bank zal een bericht worden gezonden, waarin de periode wordt vermeld, gedurende welke de directeur/kassier met va kantie is. Ook zal het nuttig zijn enkele relaties zoals notarissen en grote cliënten van de af wezigheid op de hoogte te stellen Vervolgens is het raadzaam een adres achter te laten, waar men in noodgevallen bereikbaar zal zijn. Vanzelfsprekend mag hier van door het personeel geen misbruik worden gemaakt door elke dag even contact op te nemen. De werking van diverse apparatuur, zoals de combinatie van het cijferslot, de bediening van de alarminstallatie, de bediening van de safeloketten en van de nachtkluisinstallatie en dergelijke zal voldoende bij de achterblijvers bekend moeten zijn. Verslaglegging Ten slotte willen wij er nog op wijzen, dat de vervanger zorg moet dragen voor een goed ver slag van de bijzondere gebeurtenissen, welke hebben plaatsgehad in de vakantieperiode. De directeur/kassier, die terug komt van va kantie zal moeten kunnen beschikken over de nodige gegevens, zodat hij weer snel op de hoogte is van de gang van zaken bij de bank en daardoor de overgang tot het normale werk weer goed zal doorstaan. 193

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1965 | | pagina 35