Administratieve kanttekeningen Grote schoonmaak De drukke werkzaamheden, welke verband houden met het samenstellen van stukken van de balans en de verlies- en winstrekening, be horen grotendeels weer tot het verleden. In deze tijd van het jaar wordt dikwijls de grote schoonmaak bedreven, waaraan uiteraard ook de kantoren van onze banken niet geheel ontkomen. Het is niet de bedoeling in dit artikel de voor- en nadelen van de schoonmaakperiode nader te belichten. Echter willen wij hier toch enkele punten noemen, welke men onder deze titel kan samenvatten. Opruiming In deze periode is de hoeveelheid werkzaam heden bij vele banken niet abnormaal groot, zo dat van de gelegenheid gebruik kan worden gemaakt voor een systematische opruiming van de verschillende kasten, ladenkasten, bureaus, loketruimten en ook van kluis en archief. In de drukke periode van de afgelopen maanden is aan opberging veelal niet de meeste aandacht besteed. Het is bijzonder aan te bevelen, dat tenminste eenmaal per jaar alle opbergruimten eens aan een kritisch onderzoek worden onderworpen. Bureaus met veel laden hebben het gevaar een bestemming als „vergaarbak" te verkrijgen. Bij de banken, waar het aantal personeelsleden elk jaar uitbreiding ondergaat, zal zeer zeker aan dacht moeten worden besteed aan een correcte opberging van de verschillende stukken en be scheiden. Ook ladenkasten zullen onder de loep moeten worden genomen, waarbij duidelijk moet worden vastgesteld, dat de inhoud van de hangmappen, betrekking heeft op stukken, welke nog nood zakelijk zijn voor de huidige bedrijfsvoering, of dat er zich misschien stukken in bevinden welke reeds lang verhuisd hadden moeten zijn naar het archief. De opruiming moet niet alleen betrekking heb ben op stukken zoals kasbescheiden, boekings stukken, akten en allerlei bijlagen, doch ook op alle voorraden materiaal zoals formulieren, fol ders enz. Deze kunnen opnieuw worden ge ïnventariseerd en indien nodig op een andere en betere wijze worden geordend. Tevens kan wor den nagegaan of de voorraden voor de komende tijd voldoende zullen zijn, zodat eventueel een bestelling kan worden samengesteld om tijdig weer over de benodigde materialen te kunnen beschikken. Vanzelfsprekend zal deze gelegenheid ook worden benut om alle verouderd materiaal te vernietigen. Reorganisatie Zoals reeds bij het opnieuw ordenen van de voorraden werd besproken, is niet alleen het op ruimen van bijzonder groot belang maar zal de reorganisatie van minstens evenveel belang zijn. Na de opruiming kan worden bezien of voor de naaste toekomst deze ruimten in de behoef ten kunnen voorzien, of dat tot een andere op stelling of berging moet worden overgegaan, dan wel aanschaffing van kasten, rekken e.d. moet worden overwogen. Ook de werkruimte zelf zal steeds opnieuw aan een kritisch onderzoek moeten worden onderworpen teneinde een antwoord te vinden op de vraag of met de huidige wijze van werken kan worden doorgegaan of dat maatregelen moeten worden genomen om ook aan de toe komstige eisen te kunnen voldoen. In verband met de vrij lange levertijden, welke dikwijls voor allerlei soorten artikelen gelden, kan een tijdige bezinning en daardoor een tijdige bestellingvan de benodigde hulpmiddelen in de toekomst veel moeilijkheden voorkomen. In dit artikel is de aandacht gevestigd op de opruiming, de systematische ordening en een eventuele reorganisatie. Het doel van deze werk zaamheden en maatregelen is hierdoor een betere en meer efficiënte werkwijze te bevorde ren. Hierdoor wordt onnodig gezoek tot een minimum beperkt. Moeilijkheden welke kunnen ontstaan door het niet tijdig kunnen beschikken over materiaal en hulpmiddelen worden voor komen. Tenslotte zal ook in de komende vakantie periode door deze preventieve maatregelen een goede bedrijfsvoering beter zijn gewaarborgd. 154

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1965 | | pagina 40