ASSURANTIEBEMIDDELING IN OPMARS Sinds, enkele jaren geleden, begonnen is met het vestigen van do aandacht der aangesloten banken op de assurantiebemiddeling, zal iedere bank wel bekend zijn met deze nieuwe mogelijk heid van dienstverlening. Daartoe heeft vooral ook veel bijgedragen het feit, dat de discussie groepen van directeuren/kassiers zich verleden jaar uitvoerig met de assurantiebemiddeling hebben beziggehouden. Het aantal banken, dat als tussenpersoon is ingeschreven in een van de bij de wet Assurantiebemiddeling ingestelde registers, zien wij dan ook steeds toenemen en het is ons bekend, dat thans vele besturen van banken overwegen ook tot assurantiebemidde ling over te gaan. Bij een dergelijk besluit moeten natuurlijk ver schillende factoren tegen elkaar woren afge wogen. Maar zeker is duidelijk geworden, dat thans de assurantiebemiddeling op de weg van onze banken ligt. De sterk gestegen omvang van onze banken, de moderne eisen, die cliënten aan een goede bankservice stellen, de concur rentie, die van andere bank- en spaarbankinstel lingen wordt ondervonden, dit zijn even zovele redenen om het bemiddelingsbedrijf aan te vat ten. Ook de moderne financieringen stellen onze banken al meer voor de noodzaak er zelf aan te kunnen meewerken, dat de belangen van de cliënt op goede wijze verzekerd worden. De banken, die de assurantiebemiddeling uit oefenen, bemerken spoedig, dat zij daarmede een dankbare taak vervullen: de behoefte aan verzekeringen is nog steeds groeiende en het ligt in de aard van onze banken ook in dit op zicht haar cliënten met raad en daad behulpzaam te zijn. Wij verwachten stellig, dat om deze of om andere redenen de assurantiebemiddeling steeds meer een normaal aspect van onze banken zal worden. Een van de jongste tekenen, die daarop wijzen, is wel de grote belangstelling, die onder de banken en hun personeel bestaat voor het behalen van een vakdiploma-assurantiebemidde ling. Ver over de honderd personeelsleden hebben zich, naar aanleiding van een door ons in de vorige maand voorgestelde regeling, reeds aan gemeld voor het volgen van de desbetreffende cursus. Niet minder blij zijn wij, dat zovele be sturen van de banken het belang van dit vak diploma hebben ingezien en hun financiële medewerking hebben verleend. Assurantiebemiddeling is zeker niet moeilijker dan de andere functies, die onze banken ver vullen. Ook hier is echter een zekere mate van vakbekwaamheid onontbeerlijk, wil men mars vaardig de weg der assurantiebemiddeling in slaan. Die marsvaardigheid ligt echter binnen ons bereik, daarvan zijn wij overtuigd. Wij hopen, dat spoedig vele van de banken, die dit nog niet deden, het voorbeeld van hun zuster- banken, die reeds wel als tussenpersoon op treden, zullen volgen. SCHADECOMMISSIE De schadecommissie van het Onderling Raif- feisengarantiefonds heeft in de behandeling van aanvragen voor een tegemoetkoming door het fonds een belangrijke taak. Bij de afdelingen A en B wordt met betrekking tot iedere aanvraag een advies uitgebracht. Wanneer per 1 mei de kredietverzekering in werking zal treden, kan de schadecommissie voor schadeclaims bij afdeling C ingeschakeld worden bij een behandeling in de Raad van Toe zicht, waar een bank tegen een beslissing van het Bestuur in beroep kan komen. Deze nieuwe regeling komt vrijwel overeen met de oude regeling, daar tot nu toe voor afdeling C slechts advies gevraagd behoefde te worden, indien het Bestuur een aanvraag niet voor directe toewij zing aanvaardbaar achtte. De Centrale Ringvergadering heeft mede tot taak de leden van de schadecommissie te kiezen. De benoeming geschiedt telkens voor de tijd van drie jaren. De verkiezing kwam dit jaar weer aan de orde. Van de zittende leden waren de heren Verkleij uit Rijpwetering en Geertsma uit Hengelo (Gld.) thans niet herkiesbaar. Ook het plaatsvervan gend lid de heer Lugtmeijer uit Twello kon niet meer herbenoemd worden. De organisatie is aan hen veel dank verschul digd voor de grondige wijze, waarop zij in de 91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1965 | | pagina 5