Administratieve kanttekeningen De inventariskaart De expansie van onze banken heeft niet alleen een grote stijging van de balanstotalen en de aantallen posten veroorzaakt, maar heeft ook met zich gebracht de noodzaak door verbouw en nieuwbouw te komen tot een aanpassing van de bankgebouwen aan de nieuwe behoeften. In vele gevallen was het wenselijk de accommo datie te verbeteren om de cliënten naar behoren te ontvangen en te kunnen bedienen. Tevens heeft de uitbreiding van de werkzaamheden ge leid tot een vergroting van het machinepark en tot uitbreiding van de overige inventaris op de banken. Beide factoren hebben tot gevolg, dat een steeds groter bedrag in de inventaris wordt ge- investeerd, mede de voortdurende prijsstijging in aanmerking genomen. De diversiteit van de inventaris van een bank, alsmede de grootte van het geïnvesteerde be drag, maken het van belang een goed overzicht te verkrijgen van het waardeverloop als ook van de aantallen, de plaats en soortgelijke gegevens. Met het oog hierop is de investeringskaart ontworpen, waarop per onderdeel de nodige ge gevens worden vermeld. De invulling van de inventarislijst op de „Specificatie diverse ontvangsten en uitgaven" (form. 2302) kan aan de hand van de inventaris- kaart geschieden. Het gereedmaken van deze specificatie zal hierdoor aanzienlijk worden vergemakkelijkt. Welke goederen? In het algemeen kan worden gesteld, dat een inventariskaart zal dienen te worden aangelegd voor al die inventarisstukken, waarvoor het dienstig is een overzicht te hebben van het aan wezige aantal en van het waardeverloop. Op de hiervoor genoemde specificatie 2302 zijn ver meld: tafels, stoelen, bureaus, kasten en kan toormachines. Voorts zijn een tweetal kolommen opengelaten voor de vermelding van andere soorten inventaris. Het is uiteraard niet nodig voor elk inventaris stuk een aparte kaart aan te leggen. Worden Formulier 16520; dit formulier is echter eerst over enige tijd te leveren. bijvoorbeeld een tiental identieke stoelen ge kocht dan kan worden volstaan met één kaart waarop het totaalbedrag wordt vermeld en het aantal stuks. Indien enkele exemplaren worden aangeschaft, welke gelijk zijn, doch waarvan de prijs per stuk vrij hoog is, bijvoorbeeld twee boekhoudmachines, dan zal het echter wel aan beveling verdienen per machine een aparte kaart aan te leggen. Welke gegevens? De invulling van deze kaart zal weinig moei lijkheden geven. De indeling van de kaart is overzichtelijk en geeft daardoor een leidraad voor de invulling. In de eerste plaats wordt vermeld een korte om schrijving van het artikel waarop de kaart be trekking heeft. Vervolgens is er ruimte gereser veerd voor de naam en het adres van de leverancier, zodat bij nabestellingen en klachten deze gegevens gemakkelijk terug te vinden zijn. Verder worden vermeld de aanschaffingsprijs en de afschrijvingen, welke op deze artikelen dienen plaats te vinden. De boekwaarde per artikel is eventueel bij te houden in de vorm van een staffel, welke op de kaart voor dit doel is gedrukt. De aantallen stuks, welke van het desbetref fende artikel zijn aangeschaft, als ook de plaats waar deze zich bevinden, kunnen worden ge noteerd. Speciaal wordt hierbij gedacht aan de banken met bijkantoren, waar de hoeveelheden inventarisstukken groot zijn. Op deze wijze kan op een overzichtelijke manier worden bijgehou den hoe de inventaris is verdeeld over de ver schillende kantoren. Ook kan aantekening worden gehouden van de afgesloten onderhouds- of garantieabonne menten en tevens kunnen worden vermeld de data van de onderhoudsbeurten, welke door de diverse firma's zijn verricht. Enige controle hierop door de bank kan in verschillende ge vallen zeer nuttig zijn. Het vermelden van de naam van de monteur of de onderhoudsdienst is mogelijk. Daarbij kan ook het telefoonnummer van deze dienst worden genoteerd. Verder is een speciale ruimte gereserveerd voor het vermelden van reparaties en dergelijke, 84

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1965 | | pagina 26