Girale loon- en salarisbetaling Een onderwerp, dat de laatste tijd meer ac tueel wordt, is de girale loon- en salarisbetaling. Verscheidene bedrijven gaan ertoe over of overwegen de betaling van het netto-salarisbe drag te laten lopen via een bankinstelling of via de postgiro, alwaar de werknemer op elk moment en voor het gewenste bedrag erover kan beschikken. De reden hiervan moet gezocht worden in de aantrekkelijke kanten, welke de girale loon- en salarisbetaling het bedrijfsleven biedt. Immers in de eerste plaats maakt de schaarste aan ar beidskrachten vereenvoudiging van de werk zaamheden, verbonden aan uitbetaling van lonen en salarissen, gewenst, zo niet noodzakelijk. Naast het achterwege blijven van het vervoer van contant geld van bank naar bedrijf, van het .afpassen" der salarissen zijn nog andere as pecten van belang. Gewezen dient echter te worden op het feit, dat deze transacties veelal slechts door de bankinstellingen kunnen worden aanvaard, in dien de termijn, waarover de uitbetaling plaats vindt, niet te kort is gesteld. Dikwijls betekent wijziging van weeklonen in maandlonen een besparing aan administratie kosten. Daarenboven kan het wegvallen van de uitbetaling tijdens de werkuren een belangrijke besparing aan produktiekosten betekenen. Afgezien van de moeilijkheden, welke de over schakeling van week- naar maandlonen met zich brengt en welke een geleidelijke overgangs periode noodzakelijk maken, en afgezien van mogelijke weerstanden bij werknemers, zullen bij girale loon- en salarisbetaling nog enkele wette lijke belemmeringen omzeild dienen te worden en/of de bepalingen in vele arbeidsovereen komsten aangepast moeten worden. Uiteraard kunnen de aangesloten banken bij deze bemiddeling een actieve rol vervullen, evenals thans reeds geschiedt met betrekking tot de uitbetaling van pensioenen en A.O.W.- uitkeringen. Bovendien bestaan reeds vele con tacten met bedrijven over bedrijfsspaarrege- lingen en winstdelingsspaarregelingen. De be middeling bij de girale loon- en salarisbetaling kan bijdragen tot uitbreiding van de cliëntenkring en tot vergroting van het bedrag aan toever trouwde middelen. Toch dienen wij de ogen niet te sluiten voor de problemen, welke aan deze werkzaamheden zijn verbonden. Zo zullen bij het overleg met de bedrijven, welke de banken met betrekking tot de girale salarisbetalingen benaderen, in het algemeen de volgende punten ter sprake dienen te komen: 1. Organisatie van de loonbetaling a. Afronding van het salaris (b.v. op een veelvoud van f 5, b. periode van uitbetaling (zo mogelijk geen betaling per ultimo van de maand om te grote opeenhoping van werkzaamheden te voorkomen); c. in principe alleen maandsalarissen. 2. Overmaking aan de bank Het bedrijf dient er voor zorg te dragen, dat het totaalbedrag der over te maken salaris sen tijdig bij de bank is ontvangen. 3. Berichtgeving aan cliënt De voorkeur gaat uit naar de regeling, waar bij het bedrijf zelf de cliënt tijdig in het bezit stelt van een specificatie van het loonbedrag. 4. Uitbetaling of overmaking aan cliënt a. De cliënt moet zich voldoende kunnen legitimeren; b. de bank moet voldoende loketruimte en personeel hebben; c. de bank moet voldoende zittingsuren hebben (dikwijls zal een avondzitting noodzakelijk zijn); d. een spreiding van de cliënten naar tijd en plaats, zulks in verband met de moge lijke noodzaak extra- en/of buitenzittin gen te gaan houden. 5. Administratie De administratie zal zodanig moeten worden ingericht, dat op de meest efficiënte wijze de gehele salarisbetaling (hetzij contant, hetzij 43

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1965 | | pagina 13