Bank-noten Collectief adverteren Het komt in de praktijk wel eens voor dat enige zusterbanken onafhankelijk van elkaar in één blad adverteren. Zo kwamen wij eens in het bezit van een bewijsnummer, waarin drie banken tegelijk hadden geadverteerd en waarbij de op maak van de advertenties van zeer uiteenlopen de aard was. In dit verband willen wij erop wijzen, dat collectief adverteren vele voordelen biedt. In de eerste plaats worden doublures in de bladen voorkomen door een collectief plaatsings schema, dat in overleg met de afdeling Publici teit van de Centrale Bank kan worden opge steld. Voorts kan door samenvoeging van de beschikbare middelen de plaatsingsfrequentie worden opgevoerd en kunnen in vele gevallen de advertentieformaten worden vergroot. Het kan ook voorkomen dat men zou willen adverteren in een blad, dat zowel in het eigen werkgebied als in dat van een aantal zusterban ken in grote oplage verspreid wordt. Het budget ling van mensen in de werksituaties, waarin zij gesteld zijn, doorgaat en wel om de volgende redenen: a. door pensionering van functionarissen komt jaarlijks een groot aantal vacatures voor; b. door verloop en door voortijdig overlijden wordt men soms onverwacht gesteld voor een noodzakelijke voorziening; c. door uitbreiding van de werkzaamheden wordt in toenemende mate een beroep ge daan op personen, die een bepaalde ver antwoordelijkheid kunnen dragen. Elk van de genoemde punten zou aanleiding kunnen zijn tot het geven van een uitvoerige beschouwing. De noodzaak om voortdurend te werken aan de versteviging van een behoor lijke reserve aan beschikbare medewerkers, die verantwoordelijke functies kunnen gaan vervul len over kortere of langere tijd, moge echter in het bovenstaande voldoende tot uitdrukking zijn gekomen. is echter ontoereikend en bovendien zijn de tarieven van het blad voor de bank alleen te hoog. In dat geval is collectief adverteren de juiste oplossing. Een overleg met de betrokken banken kan alleen maar leiden tot verheugende resultaten. Wanneer zich in uw gebied een situatie voor doet, waarin collectief adverteren wenselijk is, neem dan eens contact met de Centrale Bank op. De afdeling Publiciteit verleent gaarne zijn bemiddeling om ook in het adverteren eendrach tig machtig te zijn. Promotie „Promotie" is de naam van een nieuwe uit gave van de afdeling Publiciteit. Met dit han dige op A5 formaat uitgevoerde blad wordt beoogd de aangesloten banken maandelijks op de hoogte te houden van de ontwikkelingen, welke zich voordoen op het terrein van de publiciteit. Nieuwe uitgaven van de afdeling Publiciteit, zoals folders, advertenties, raambiljetten enz. zullen in „Promotie" worden besproken en af gebeeld. Regelmatig zal een verslag worden ge publiceerd van een spaaractie van een bepaalde bank, waar andere banken hun voordeel mee kunnen doen. Er zullen ook verschillende media worden behandeld, die voor de banken van belang zijn. De ene keer zal gesproken worden over direct mail en een andere keer over ad verteren. Steeds zal „Promotie" waardevolle suggesties brengen. Daarom is „Promotie" een belangrijk blad voor banken, die de publiciteit onderkennen als een middel om de groei van de bank te stimuleren. In het eerste nummer, dat medio februari naar de banken verzonden is, wordt gesproken over de nieuwe etalagedienst, over een raam biljet, over het juist vermelden van de „op gaande lijn" en de banknaam (vignet logo), en over nog veel meer. Het ligt in de bedoeling ook eventuele vra gen, die zijn binnengekomen en die ook voor andere banken van betekenis zijn, in het blad te bespreken. Wij hopen dat „Promotie" u van dienst zal zijn bij de opbouw en uitbreiding van uw bank. 41

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1965 | | pagina 11