Communicatie f JplSf*?**6, Het probleem van de communicatie is het probleem van de onderlinge contacten: de be richtgeving over en weer van mens tot mens, van insteling tot instelling. Dit probleem speelt overal in onze samenleving, onder andere in de schoolwereld, waar leraren geen of onvoldoende contact met elkaar hebben, en zelfs binnen de gezinnen. Het communicatieprobleem is een centraal probleem in onze maatschappij. Vrijwel iedereen heeft met steeds meer mensen te maken. Zo zien we ook, dat de bedrijven steeds groter worden, er komen steeds meer mensen en meer functies. Elkaar verstaan Hoe kan men elkaar verstaan? Welke oplos singen zoekt men nu voor dit communicatie probleem? Alvorens hierop in te gaan dienen we ons bewust te worden van de moeilijkheden en be lemmeringen, die zich bij het overbrengen van gedachten kunnen voordoen Deze ontstaan door het noodzakelijk gebruik van woorden en technieken, zowel bij de „zender" als bij de „ontvanger" als „onderweg". Het juiste woord te vinden Het is in de eerste plaats steeds nodig, dat de over te brengen gedachte zo goed mogelijk wordt geordend en in woorden wordt uitgedrukt. Dagelijks ondervinden wij welke moeilijkheden zich daarbij kunnen voordoen. Ook bij een per fect taalgebruik en een goed ontwikkeld taal gevoel blijkt maar al te dikwijls, dat de ge sproken of neergeschreven woorden toch niet helemaal juist de gedachte weergeven. Belang rijk is immers in hoeverre men op de ontvanger is ingesteld, zodat men rekening kan houden met zijn betekeniswereld. Zo zal het bijvoorbeeld voor een schrijver van een discussienota voor een kassiersgroep van belang zijn te weten wat de kassiersfunctie inhoudt en op welke wijze en in welke sfeer deze functionarissen in hun werk streven naar soortgelijke gemeenschappelijke doelstellingen, binnen het grote geheel, waarvan zij deel uitmaken. -\Tt V' ""Sm* t('wr A ,Co*i Hulpmiddelen en technieken In de communicatie wordt gebruik gemaakt van velerlei hulpmiddelen en technieken: het in voeren van mededelingenblaadjes, circulaires, een organisatieblad enz. Het probleem is nu, dat iedere techniek, ieder hulpmiddel tussen het woord van A en de ontvangst van dit woord door B een extra sluis kan vormen. Ook telefoon en radio, zelfs televisie kunnen werken als een sluis. Zij beperken dan het persoonlijk contact. Langs de vastgestelde communicatiekanalen vin den de berichten in een bepaalde vorm en met een bepaalde frequentie wel hun weg, doch be tekenen meestal een éénrichtingverkeer. Ook persoonlijk overleg Een periodiek persoonlijk overleg is gewenst om verstarring te voorkomen en om de gemeen schap, waarbinnen die communicatie functio neert, een levend geheel te doen zijn. Dit kan 375

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1964 | | pagina 17