Zuivel plotseling een marktinzinking. Blijkbaar zijn de spinners tot de conclusie gekomen dat hun voor ziening voldoende is gewaarborgd; zij nemen daarom een afwachtende houding aan. Inmiddels heeft de Westeuropese landbouw reeds scherp op de huidige marktsituatie gereageerd door de spinners uitdrukkelijk te waarschuwen voor de gevolgen van het gebrek aan kooplust, nl. een sterke inkrimping van het areaal in 1965, waar door de toekomstige voorziening van de spin nerij gevaar zou kunnen lopen. Weliswaar is het internationale prijspeil voor Nederlandse begrippen nog laag wij expor teren onze belangrijkste zuivelprodukten op basis van een melkprijs van 22,24, per 100 kg maar dit prijspeil ligt niet onbe langrijk hoger dan enkele jaren geleden. Door een verstandig beleid zijn wij er de laatste jaren in geslaagd betere prijzen uit de markt te halen. Deze betere opbrengst van de melk via de binnenlandse markt, tezamen met de gestegen opbrengst bij export, hebben geleid tot een ver betering in de prijs voor de boer, voor 1964 1965 tot een richtprijs van 31,plus een bescheiden uitloop, dank zij de gunstige markt ontwikkeling. E.E.G.-beleid Inmiddels betekent de inwerkingtreding van het E.E.G.-zuivelreglement per 1 november jl. een ingrijpende wijziging in het tot nu toe ge voerde melk-en zuivelbeleid. Het nieuwe systeem houdt nl. in dat de veehouder niet meer aan zijn trekken moet komen via een toeslag uit de schatkist, maar rechtstreeks uit de prijzen, die de consument voor de boter, kaas en consump- tiemelk moet betalen. Uiteraard zal dit een forse prijsverhoging voor de zuivelprodukten gaan betekenen, waar evenwel voor de consument tegenover staat, dat minder belastinggelden be hoeven te worden opgebracht. Weliswaar komt dit alles niet in een keer tot stand, maar in 1970 zal dit systeem toch volledig moeten werken. Men moet het dan echter ook nog eens worden over het gemeenschappelijk prijspeil, dat thans in Italië het hoogst, nl. 37,7 cent en in Frankrijk het laagst is, nl. 28,9 cent. Dat het overbruggen van dergelijke prijsverschillen en het aanvaarden van eenzelfde prijspeil niet eenvoudig is, blijkt wel uit het geharrewar rond de gemeenschappe lijke graanprijs. Inmiddels is, eveneens per 1 november, het gemeenschappelijk rundvleesbeleid in werking- getreden. Ook hier heeft thans het op nationale normen en voorschriften gebaseerde beleid plaats gemaakt voor gemeenschappelijke „Brus selse" spelregels, met behulp waarvan men be oogt de marktprijs voor rundvlees op een redelijk peil te handhaven. Bij deze spelregels gaat men uit van een oriëntatieprijs, die voor Nederland is vastgesteld op 1,99 per kg levend gewicht. Wanneer nu de marktprijs tot beneden 105% van de oriën tatieprijs daalt dus tot 2,09 per kg dan worden aanvullende heffingen opgelegd bij de import uit derde landen. Verder wordt via een interventieprijs een bodem in de markt gelegd, welke bodemprijs voor ons land is gesteld op 1,85 per kg. Overigens schijnt de praktische toepassing en uitvoering van dit systeem niet zo eenvoudig te zijn als de globale spelregels doen vermoeden. Het is te hopen, dat de regeling in de praktijk toch doeltreffend zal kunnen werken. Moeizaam beraad Dat overigens ondanks de invoering van de zuivel- en rundvleesverordening het geven van gestalte aan het gemeenschappelijk land bouwbeleid nog heel wat hoofdbrekens kost is opnieuw gebleken uit de wijze waarop president De Gaulle door het stellen van een ultimatum bepaalde beslissingen tracht te forceren. Hoe wel men het er over eens kan zijn dat het hoog tijd wordt om een definitieve afspraak te maken over een uniform graanprijsniveau in de E.E.G., heeft het optreden van Frankrijk de andere partners toch wel zodanig geïrriteerd dat daar door spanningen zijn ontstaan die een oplossing alleen maar kunnen bemoeilijken. Het is dan ook zeer de vraag of de regering in Bonn zal zwichten voor deze Franse druk. Het begint er hoe langer hoe meer op te lijken, dat het niveau van de graanprijzen in de E.E.G. voor de positie 329

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1964 | | pagina 7