eigen schuld een ongeval krijgen en kan een onderhandelingen met de verzekeraar kan de benadeelde do verjaring echter stuiten. Deze termijn geldt alleen voor de actie tegen de verzekeraar. Voor de gewone actie van de benadeelde tegen de schuldige aan het ongeval zelf blijft de normale verjaringstermijn (30 jaar en 1 jaar in het geval van art. 31 Wegenverkeerswet) gelden. Verhaal op verzekerde Hierboven hebben wij reeds uiteengezet dat er door de W.A.M. in de verhouding verzekeraar- verzekerde niets is gewijzigd. Als vanouds blijven de polissen uitsluitings bepalingen bevatten. Het blijft derhalve zaak op de polisvoorwaar den acht te slaan. Er bestaan soms tussen de voorwaarden van diverse maatschappijen ver schillen, welke voor een verzekerde van groot belang zijn. Als een (op zichzelf ongelukkige) bepaling in de voorwaarden is opgenomen, vol gens welke de assuradeur van zijn verplichting tot betaling is ontheven indien rem- en stuur inrichting van een auto niet goed bleken te functioneren, kan de assuradeur zich tegenover het slachtoffer niet op deze uitsluiting beroepen en moet hij hem schadeloos stellen. Hij heeft echter het recht van verhaal op zijn verzekerde. In de landen, waar een verplichte W.A.-verzeke ring reeds van kracht is, blijken de verzekeraars ook inderdaad van hun verhaalsrecht gebruik te maken. Dat het recht van verhaal in de wet is opge nomen is overigens zonder meer toe tc juichen. Het zou immers verkeerd zijn de gemotoriseer de deelnemer aan het verkeer alle verantwoor delijkheid te ontnemen en hem in alle gevallen vrijuit te laten gaan. Dat zou een onverantwoor delijke weggebruiker in de verleiding kunnen brengen alle voorzichtigheid en wellevendheid in het verkeer prijs te geven. Het is echter wel zaak dat men als verzekerde zich ervan op de hoogte stelt, dat men niet meer verantwoorde lijkheid op de schouders gelegd krijgt dan nodig is! All-riskverzekering nog nodig? Men zou zich af kunnen vragen of het sluiten van een all-riskverzekering nog wel zin heeft als de W.A.-verzekering verplicht is geworden. Alle schaden, die door schuld van een ander worden teweeggebracht, worden dan immers betaald. Men dient echter te bedenken, dat ongelukken ook kunnen worden veroorzaakt door fietsers, dieren en voetgangers en daarvoor bestaat geen verzekeringsplicht. Bovendien kan men door auto door zelfontbranding of diefstal verloren gaan. Ten slotte zal ook al krijgt men schade door schuld van een ander een all-riskverzekering toch nog oen groot voordeel bieden, omdat een snellere schade-afwikkeling kan plaatsvinden dan wanneer eerst nog een schuldvraagonder- zoek nodig is. Verzekerd bedrag Als minimumbedrag dient 250.000,te worden verzekerd. Meer is uiteraard toegestaan en ook wel aan te bevelen; een verzekerde som van f500.000,lijkt ons een voldoende dekking. Premie In verband met het feit, dat er zwaardere ver plichtingen op de assuradeuren worden gelegd is aan een premieverhoging niet te ontkomen, zeker niet omdat de motorrijtuigenverzekering voor de meeste maatschappijen toch al een ver liesgevende branche betekent. Wij zijn hiermede aan het eind van onze uit eenzetting gekomen. Eén aspect zou nog als laatste kunnen worden belicht: verwacht kan worden dat de maatschap pijen bij het verhalen van schaden op hun ver zekerden de redelijkheid in het oog zullen houden.Zij zullen de omstandigheden waaronder het ongeval plaats vond in hun oordeel betrek ken en wat de morele zijde van de zaak betreft veelal hun licht opsteken bij de tussenpersoon, die bij het tot stand komen van de verzekering bemiddeling heeft verleend. Daarom is het juist ten aanzien van de W.A.M. belangrijk dat men als verzekerde een goed bekend staande tussen persoon heeft. Dat juist onze banken als zodanig kunnen worden aangemerkt behoeft geen betoog. 351

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1964 | | pagina 29