Dat wil dus zeggen dat in de opvatting van de
wet een auto op een fabrieksterrein deelneemt
aan het verkeer en dat dit ook geldt voor een
terreinwagen (vorkheftruck b.v.) Ook haventer
reinen, opslagplaatsen enz. vallen onder deze
definitie. Alles wat daar rijdt neemt deel aan het
verkeer, ook al is het zo dat niet iedereen deze
terreinen zonder meer mag betreden.
Buitenlandse motorvoertuigen
Het is vanzelfsprekend dat eigenaren en be
stuurders van buitenlandse motorrijtuigen vanaf
1 januari moeten kunnen aantonen dat zij ver
zekerd zijn. Zij zullen dit moeten doen door
middel van de in de meeste andere landen van
Europa reeds lang bekende „groene kaart".
Verzekeringsovereenkomst
De verzekering moet de wettelijke aansprake
lijkheid verzekeren van de eigenaar, de houder,
de bestuurder en de passagiers van het ver
zekerde voertuig. Uitgesloten mag worden de
aansprakelijkheid van een dief of van hem die
met geweldpleging zich de macht van het voer
tuig heeft verschaft. (Hetzelfde geldt voor helers.)
Indien diefstal mede het gevolg is van noncha
lance van de eigenaar (indien deze b.v. zijn auto
niet heeft afgesloten) dient de aansprakelijkheid
van de eigenaar wel te zijn meeverzekerd.
De aansprakelijkheid van de dief is dan niet,
die van de eigenaar wel verzekerd. Dat de assu
radeur wellicht krachtens de polisvoorwaarden
recht van verhaal heeft op de nonchalante eige
naar is een andere kwestie.
Ook dient gedekt te zijn de aansprakelijkheid
van hen die met het motorvoertuig worden ver
voerd. Een passagier, die het portier van een
auto plotseling opent, is aansprakelijk voor de
gevolgen daarvan, ook deze aansprakelijkheid
dient verzekerd te zijn.
Uitsluiting benadeelden
De verzekeringsnemer zelf, de eigenaar, de
houder en de bestuurder van het verzekerde voer
tuig kunnen als benadeelden worden uitgesloten.
De verzekeraar kan dus, als zijn polis een der
gelijke bepaling bevat, daarop een beroep doen.
Hetzelfde geldt ten aanzien van echtgenoten
van genoemde personen alsmede ten aanzien
350
van bloed- en aanverwanten in de rechte linie,
mits deze bij hen inwonen en door hen worden
onderhouden.
Men dient er echter wel op bedacht te zijn dat
de wettelijk toegestane uitsluiting niet wil zeg
gen dat b.v. een echtgenote of een kind geen
aanspraak op de schuldige echtgenoot of vader
meer zou hebben.
De W.A.M. zegt alleen, dat een assuradeur
deze risico's niet behoeft te verzekeren en dat
in deze gevallen door de slachtoffers ook geen
beroep op het waarborgfonds kan worden ge
daan. De wettelijk aansprakelijkheid uit artikel
1401 B.W. blijft echter bestaan, zodat een echt
genote of een kind van de schuldige bestuurder
een actie tot schadevergoeding kan blijven in
stellen.
Verdere uitsluitingen
Schade voortvloeiend uit deelneming aan
snelheids-, regelmatigheids- of behendigheids-
ritten en wedstrijden kan eveneens worden uit
gesloten.
Franchise en eigen risico
Als de verzekeringsovereenkomst een beding
inhoudt dat de verzekerde persoonlijk voor een
deel in de vergoeding van de schade zal bij
dragen (met andere woorden een eigen risico
draagt) moet de verzekeraar niettemin aan de
benadeelde de totale schadeloosstelling uitkeren
en de verrekening van het eigen risico met zijn
verzekerde achteraf doen plaatsvinden.
De wet geeft de verzekeraars de mogelijkheid
bij een schade van minder dan f 50,schade
vergoeding af te wijzen (de z.g. franchisebepa-
ling). Zodra de schade echter meer bedraagt dan
50,moet de verzekeraar de gehele schade
(dus zonder aftrek van f 50,betalen. De ver
zekeraars hebben er echter van afgezien deze
franchisebepaling toe te passen, zodat zij dus
altijd voor het volle schadebedrag kunnen wor
den aangesproken.
Verjaring recht benadeelde
De rechtstreekse actie van de benadeelde
verjaart, in afwijking van de normale verjarings
termijn, na drie jaar omdat een assuradeur moet
weten waar hij aan toe is. Door het openen van