Dat wil dus zeggen dat in de opvatting van de wet een auto op een fabrieksterrein deelneemt aan het verkeer en dat dit ook geldt voor een terreinwagen (vorkheftruck b.v.) Ook haventer reinen, opslagplaatsen enz. vallen onder deze definitie. Alles wat daar rijdt neemt deel aan het verkeer, ook al is het zo dat niet iedereen deze terreinen zonder meer mag betreden. Buitenlandse motorvoertuigen Het is vanzelfsprekend dat eigenaren en be stuurders van buitenlandse motorrijtuigen vanaf 1 januari moeten kunnen aantonen dat zij ver zekerd zijn. Zij zullen dit moeten doen door middel van de in de meeste andere landen van Europa reeds lang bekende „groene kaart". Verzekeringsovereenkomst De verzekering moet de wettelijke aansprake lijkheid verzekeren van de eigenaar, de houder, de bestuurder en de passagiers van het ver zekerde voertuig. Uitgesloten mag worden de aansprakelijkheid van een dief of van hem die met geweldpleging zich de macht van het voer tuig heeft verschaft. (Hetzelfde geldt voor helers.) Indien diefstal mede het gevolg is van noncha lance van de eigenaar (indien deze b.v. zijn auto niet heeft afgesloten) dient de aansprakelijkheid van de eigenaar wel te zijn meeverzekerd. De aansprakelijkheid van de dief is dan niet, die van de eigenaar wel verzekerd. Dat de assu radeur wellicht krachtens de polisvoorwaarden recht van verhaal heeft op de nonchalante eige naar is een andere kwestie. Ook dient gedekt te zijn de aansprakelijkheid van hen die met het motorvoertuig worden ver voerd. Een passagier, die het portier van een auto plotseling opent, is aansprakelijk voor de gevolgen daarvan, ook deze aansprakelijkheid dient verzekerd te zijn. Uitsluiting benadeelden De verzekeringsnemer zelf, de eigenaar, de houder en de bestuurder van het verzekerde voer tuig kunnen als benadeelden worden uitgesloten. De verzekeraar kan dus, als zijn polis een der gelijke bepaling bevat, daarop een beroep doen. Hetzelfde geldt ten aanzien van echtgenoten van genoemde personen alsmede ten aanzien 350 van bloed- en aanverwanten in de rechte linie, mits deze bij hen inwonen en door hen worden onderhouden. Men dient er echter wel op bedacht te zijn dat de wettelijk toegestane uitsluiting niet wil zeg gen dat b.v. een echtgenote of een kind geen aanspraak op de schuldige echtgenoot of vader meer zou hebben. De W.A.M. zegt alleen, dat een assuradeur deze risico's niet behoeft te verzekeren en dat in deze gevallen door de slachtoffers ook geen beroep op het waarborgfonds kan worden ge daan. De wettelijk aansprakelijkheid uit artikel 1401 B.W. blijft echter bestaan, zodat een echt genote of een kind van de schuldige bestuurder een actie tot schadevergoeding kan blijven in stellen. Verdere uitsluitingen Schade voortvloeiend uit deelneming aan snelheids-, regelmatigheids- of behendigheids- ritten en wedstrijden kan eveneens worden uit gesloten. Franchise en eigen risico Als de verzekeringsovereenkomst een beding inhoudt dat de verzekerde persoonlijk voor een deel in de vergoeding van de schade zal bij dragen (met andere woorden een eigen risico draagt) moet de verzekeraar niettemin aan de benadeelde de totale schadeloosstelling uitkeren en de verrekening van het eigen risico met zijn verzekerde achteraf doen plaatsvinden. De wet geeft de verzekeraars de mogelijkheid bij een schade van minder dan f 50,schade vergoeding af te wijzen (de z.g. franchisebepa- ling). Zodra de schade echter meer bedraagt dan 50,moet de verzekeraar de gehele schade (dus zonder aftrek van f 50,betalen. De ver zekeraars hebben er echter van afgezien deze franchisebepaling toe te passen, zodat zij dus altijd voor het volle schadebedrag kunnen wor den aangesproken. Verjaring recht benadeelde De rechtstreekse actie van de benadeelde verjaart, in afwijking van de normale verjarings termijn, na drie jaar omdat een assuradeur moet weten waar hij aan toe is. Door het openen van

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1964 | | pagina 28